خانه ی مینامیسوما؛ کلبه ای برای دوستداران فستیوال

خانه ی مینامیسوما؛ کلبه ای برای دوستداران فستیوال

اختصاصی کانون معماران: توجه به ارزش ها و رسم و رسومات در منطقه مینامیسوما باعث شد تا یکی از خانه های این منطقه که رها شده بود، بازسازی شود و پاتوقی برای مهمانان جشن ها و فستیوال ها باشد. صاحبان خانه ی مینامیسوماکه از سرپرستان این جشنواره بودند با بازسازی خانه خود ضمن توجه به معماری گذشته، فضایی مدرن را برای گردهمایی ها  فراهم کردند.

جشنواره سوما نوماوی که به نوعی جشنواره‌ی تعقیب و گریز اسب ها می‌باشد، یکی از بزرگترین مناسبت‌هایی است که در آن، مردم منطقه مینامیسوما دور هم جمع می‌شوند. بعد از فاجعه هسته ای فوکوشیما بسیاری از مردم به خارج از شهر رفتند و همچنان خودشان را از آنجا دور نگه می‌دارند. این مساله باعث شده تا خانه های زیادی در آن منطقه خالی بمانند.

خانه مینامیسوما

روند بازسازی

صاحبان خانه ی مینامیسوما هم درآن زمان چاره ای جز تخلیه نداشتند. پس از بهبود شرایط زندگی در این منطقه، آن‌ها تصمیم گرفتند که به خانه قدیمی خود برگردند. سپس تصمیم به بازسازی آن‌جا گرفتند. این خانه که در سال ۲۰۱۸ بازسازی شده، در شهرفوکوشیما واقع در مینامیسومای چین قرار گرفته است. همچنین در یک طبقه به متراژ ۱۹۴ مترمربع ساخته شده است.

خانه قدیمی که ۳۶ سال قدمت داشت دارای ۷ اتاق خواب با مساحت ۱۵ مترمربع بود. همچنین یک آشپزخانه بزرگ و دو سرویس بهداشتی داشت. این خانه قاعدتا برای یک زوج، که در دهه ۷۰ میلادی ازدواج کرده اند، بزرگ بود. با همه این‌ها سقف کاشی کاری شده‌ی خانه، که از زلزله‌ی توهوکو در سال ۲۰۱۱ هنوز پابرجا بود، نگه داشته شد.

خانه مینامیسوما

صاحب این خانه توجه زیادی به سنت‌های قدیمی منطقه دارد. بطور مثال نقش سرپرست را در جشنواره تعقیب و گریز اسب وحشی سوما نوماوی برعهده گرفته است. این موضوع باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان زیادی به خانه آن‌ها رفت و آمد کنند. به طوریکه نشستن در تراس و گفتگو جزو کارهای روزمره‌ی آن‌ها می‌باشد.

نحوه مواجهه با مهمانان

تراس خانه مکان مناسبی برای خوش آمدگویی و پذیرایی از مهمانان است. مهمانان در آن‌جا بدون استرس و به راحتی قدم می‌زنند. بنابراین نگران اینکه مدام بخواهند برای رفت و آمد کفش‌هایشان را در بیاورند و بپوشند نیستند. در مینامیسوما به ندرت برف می‌بارد. به همین دلیل نشتن روی تراس و گفتگو در کنار نوشیدن چای برای تمام فصل‌ها مناسب است.

خانه مینامیسوما

در خانه ی مینامیسوما سعی شده ضمن حفظ ساختار سقف به همان شکلی که هست، فضای داخلی را به حداقل برسانند و بیشتر قسمت ها را به تراس اختصاص بدهند. این شیوه معماری باعث شده تا از طبیعت ارزشمند اطراف خانه بیشتر استفاده شود. در عین حال نیز توانسته شیوه سنتی خود را حفظ کند.

در هنگام فستیوال تعقیب و گریز اسب وحشی سوما نوماوی، حدود ۲۰ نفر به دور این خانه جمع می‌شوند. ورودی اصلی برای قرار دادن کفش‌ها در نظر گرفت شده است در‌حالی‌که تراس سر‌تا‌سری دور خانه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از ورودی عبور نکنند. آن‌ها می‌توانند بعد از جشنواره در تراس دور هم جمع شوند و لحظاتشان را با هم سپری کنند.

خانه مینامیسوما


مطالب پیشنهادی:

معماری خانه های درختی ؛ بررسی ۷ نمونه از بهترین خانه‌ های درختی جهان


منبع: archdaily.com

غزاله دهقان نیری


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *