خانه شیموگامو؛ خانه ای که دوباره زنده شد

خانه شیموگامو؛ خانه ای که دوباره زنده شد

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: بازسازی خانه قدیمی و محیط کار فرسوده یکی از موضوعات مهمی است که بشر از صدها سال پیش تا به امروز به آن توجه خاصی داشته است. خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که هزینه برای بازسازی خانه‌ی قدیمی و نوسازی محل زندگی و کار به گونه‌ای پس انداز سرمایه برای خود و اعضای خانواده است. حس بازسازی و تغییر و تحول در دیوار اتاق‌های منزل می‌تواند در بهبود روی روحیه اعضای خانه موثر باشد. این موضوع علاوه براینکه آرامش فردی را افزایش می‌دهد، موجب پیشرفت و شکوفایی توانایی های کودکان و سایر افراد یک خانواده خواهد شد. بازسازی خانه شیموگامو نیز یکی از این موارد است که در ادامه به بررسی نحوه احیای آن پرداخته شده است.

خانه شیموگامو

خانه شیموگامو در ژاپن و در سال ۲۰۲۰ بازسازی شده است. این خانه‌ی چوبی که ۴۰ سال قدمت دارد، در نزدیکی زیارتگاه شیموگامو ساخته شده است. خانه شیموگامو در منطقه‌ای با یک پارک جنگلی و یک رودخانه در پشت آن قرار دارد. این خانه قبل از بازسازی دارای دو انبار بود که یکی از آن‌ها زیر زمین قرار داشت. بعدها تصمیم بر این شد که بصورت عمودی گسترش یابد. بنابراین دیواری مورب تعبیه شده که فضای داخلی را به دو قسمت سمت جنگل و سمت رودخانه تقسیم می‌کند.

خانه شیموگامو

معماری بنا

سمت جنگل فضایی تاریک و ساکت با دیواری مورب است. درنتیجه آن‌جا را به مکانی تبدیل کرده است که افراد می‌توانند روی کارهای خود تمرکز کنند. حاشیه رودخانه فضای درخشانی است که به دلیل پخش شدن دیواره های مورب به سمت بالا و نور طبیعی، احساس طغیان می‌کند و محلی برای تجمع خانواده‌ها است.

خانه شیموگامو

ارتفاع هر طبقه کم‌کم تغییر می‌کند و کمی از دیوار مورب فاصله دارد. این باعث ایجاد شکاف های کوچک زیادی بین کف و دیوارها می‌شود. این شکاف های مختلف فضاها را به هم متصل می‌کند و فضایی را ایجاد می‌کند که روشنایی و تاریکی در آن وجود دارد.

خانه شیموگامو

با حرکت به سمت بالا و پایین مانند مارپیچ و رفت و برگشت بین دیوارهای مورب، فضایی قوی در معماری را تجربه کنیم. در این خانه می‌توان به راحتی از مجموعه فضاهای کوچک لذت برد.

خانه شیموگامو

ترکیبات رنگی استفاده شده در بازسازی این خانه عموما از رنگ های طبیعی چوب است. این امر باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر از آنچه هست دیده شود.

منبع:

archdaily.com

غزاله دهقان نیری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *