خانه PA ؛ نمایش زیبایی‌های ناپایدار

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در سال ۲۰۱۶ میلادی، استودیوی گیلرم تورس کار طراحی و اجرای خانه PA را برعهده گرفت. این واحد مسکونی، ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و در کوریتیبا (Curitiba)، یکی از شهرهای کشور برزیل (Brazil) ساخته شده است. گیلرم تورس می‌گوید: در اولین نگاه به ساختمان PA، دو حجم استوار عمودی از جنس بتن، شیشه و فولاد را خواهید دید. خانه‌ای دوطبقه که به خوبی با سایت خود ترکیب شده است.

خانه PA

مهم‌ترین ویژگی این خانه، وجود فضاهای باز و بزرگی است که توسط فضاهای سبز طبیعی احاطه شده‌اند! این ترکیب ساده اما خلاقانه، جوی صمیمی را به خانه PA بخشیده است. وجود لایه‌های مختلف فضایی در ترکیب با فضاهای باز، سکانس‌های فضاهایی زیبایی به معماری خانه PA هدیه داده است. فضاهایی که پس از حضور افراد در آن، و قدم زدن در گوشه گوشه‌اش، یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند.

خانه PA

تاثیر کوبوگو بر طراحی خانه PA

تا به حال با اصطلاح کوبوگو مواجه شده‌اید؟ کوبوگو المانی پیش‌ساخته است که در اکثر خانه‌های معاصر برزیلی به کار می‌رود. این عنصر، غالباً توخالی و مشجر است و با خاک رس یا سیمان ساخته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن، ایجاد امکان تهویه‌ی هوا و انتقال نور به فضاهای داخلی است! معماران خانه PA، از کوبوگو در طراحی نمای اصلی خانه استفاده کرده‌اند. المان کوبوگو در طبقه همکف و در کنار گیاهان تگزاسی قرار گرفته است. منظری که توسط الکس هانازاکی یکی از شاخص‌ترین معماران منظر برزیل، طراحی شده است. این المان با ایجاد سایه روشن و همچنین با پنهان کردن فضاهای داخلی خانه، حس رمزآلودی ایجاد می‌کند و به خوبی به پروژه عمق می‌بخشد. تداوم این حس در طبقه دوم خانه، و توسط نرده‌هایی چوبی محقق می‌گردد. این نرده‌ها مانع امتداد دید به فضاهای داخلی واحد مسکونی خواهند شد.

طراحی فضاهای داخلی خانه PA

PA، یک خانه‌ی خانوادگی است. این واحد مسکونی، دو فضای بسیار متفاوت با هم را در خود جای داده است. شما از یک سو، با محیطی رسمی‌ و عمومی‌ مواجه خواهید شد. و از سوی دیگر، فضاهای خانوادگی و خصوصی‌ خودنمایی می‌کنند! جالب اینکه، فضاهای خانوادگی، به طور مستقیم به پارکینگ خانه دسترسی دارند.

در طراحی ورودی خانه PA، از متریال چوبی استفاده شده است. در واقع، قرار گرفتن متریال چوبی در کنار کوبوگوی بتنی، ایده اصلی طراحی خانه است. معمار با این کار می‌خواهد چوب‌هایی را که برای قالب‌گیری کوبوگو به کار رفته‌اند، به نمایش بگذارد. با نگاهی دقیق به المان ورودی می‌بینیم که قالب‌های چوبی سطوحی ناهموار و ناهمگن در بدنه بتنی کوبوگو به وجود آورد‌ه‌اند. سطوحی که با تغییر زاویه تابش نور خورشید، طرح‌های گوناگونی بر آن‌ها ایجاد می‌شود. این طرح‌ها اتحاد و یگانگی چوب و بتن را نشان می‌دهند. گویی چوب با تمام وجود می‌خواهد به بتن تبدیل شود و برعکس!

فلسفه‌ی نهان در پس طراحی این خانه، فلسفه ی ژاپنی وابی سابی است! شاید بد نباشد اگر کمی شما را با این نوع خاص از جهان‌بینی آشنا کنیم. وابی سابی، برپایه‌ی پذیرش ناپایداری و زودگذری شکل می‌گیرد! پیروان این فلسفه، نقص‌ها را می‌پذیرند و زیبایی‌ها را ناپایدار و ناتمام می‌دانند! عدم تقارن، زبری و ناهمواری، سادگی و صرفه‌جویی و فروتنی، مهم‌ترین مشخصات این فلسفه هستند!

متریال به کار رفته در خانه PA

 از میان متریال مورد استفاده در خانه PA، می‌توان به مرمرهای کف، چوب های دیوار، آندودها و آسترها اشاره کرد. تمامی این متریال و مصالح، به صورت طبیعی و در جهت نشان دادن زیبایی ناپایدار، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن تمامی این متریال‌های طبیعی در کنار هم، حسی از زبری و سردی در فضای خانه ایجاد کرده است. این احساس دقیقا شبیه همان حالتی است که در هنگام مواجهه با کوه‌های ورودی شهر، بر شما غالب می‌شود! بدین ترتیب، می‌توان ادعا کرد که خانه PA تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد. تجربه‌ای که فرسنگ‌ها با انتظارتان از آب‌وهوای استوایی برزیل فاصله دارد.

پلان
پلان طبقه همکف

منبع: https://www.archdaily.com

سولماز آقایی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل