خانه ای در آشیا ؛ راحتی و آسایش در قلب پر ازدحام شهر

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در سال ۲۰۱۶ میلادی، گروه معماری so1archtect پروژه‌ی خانه ای در آشیا را در محدوده مسکونی مرکز شهر آشیا بر عهده گرفتند. این پروژه ۱۵۹ متر مربع مساحت دارد و در استان هیوگوی کشور ژاپن، در دو طبقه ساخته شده است. این خانه، در متراکم‌‌ترین بخش شهر آشیا قرار دارد. اگر موقعیت دقیق جغرافیایی‌اش را بخواهید، در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس است! با وجود قرار گرفتن در یک منطقه‌ی متراکم و پرترافیک، خانه ای در آشیا، سایتی نسبتاً بزرگ را به خود اختصاص داده‌ است. با این حال، تراکم ساختمان­ها، موجب ایجاد یک منظره فشرده در اطراف سایت شده است.

خانه ای در آشیا

ویژگی های ظاهری خانه ای در آشیا

مالک این خانه، به یک فضای باز و گسترده نیاز داشت. تیم معماران so1archtect هم برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کردند. نکته‌ی اصلی، حفظ حریم خصوصی در کنار توجه به وجود فضاهای باز و گسترده بود. از این رو، تیم معماری دیوارهایی را طراحی و اجرا کردند که در ارتفاع ۱.۶ متری دارای پنجره­هایی پیوسته­ است. ویژگی اصلی این دیوارها، هم ارتفاع بودن آن­ها با قد انسان است. از این رو، پنجره‌­های روی دیوار با وجود دیدی که به بیرون دارند، حریم خصوصی خانه را نیز حفظ می‌کنند. از طرفی، دید به منظره‌ی متراکم خیابان هم مسدود می‌شود.

سایت پلان

معماران خلاق و خوش فکر so1archtect در فضای بیرونی این خانه‌، یک باغچه‌ی کوچک را جانمایی کرده‌اند. این باغچه تعدادی گل، درختچه و حتی درختانی با ارتفاع ۵ متر را در خود جای داده است. خانه­ای در آشیا، ارتباط بین فضاهای داخلی و شهر شلوغ و پرتراکم را به بهترین شیوه به تصویر می‌کشد! به زبان ساده‌تر، مبنای طراحی این خانه، اتصال و پیوستگی فضاها و مقیاس انسانی به کار رفته در معماری خانه است.

پلان طبقه اول

متریال به کار رفته در خانه ای در آشیا

در پوشش سقف خانه از الوارهای روکش­دار استفاده شده است. جالب است بدانید که این الوارها، از محدوده‌ی سقف فراتر رفته‌اند. این تمهید خلاقانه، باعث ایجاد سایه بر روی پنجره‌ها شده است. ترکیب این نوع از سقف و دیوارهای حائلی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، فضایی راحت و زیست پذیر را ایجاد کرده است!

ارتفاع
ارتفاع
پلان طبقه دوم

 

منبع: https://www.archdaily.com

محیا حسنی 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل