خانه مدرن de l’isle، خانه‌‌ ای در دل طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه برای خانواده‌ای با دو فرزند طراحی شده‌است. معماری خانه نوعی تفسیر مجدد از سبک معماری مدرنیستی قرن بیستم آمریکا است. این خانه ی تک خانواری در ساحل یک رودخانه در شهر مونترال کانادا ساخته شده است. مکان‌یابی خانه مدرن de l’isle در فضای اطراف به گونه‌ای است که گویی در بین ردیفی از کاج‌ها قایم شده است.

خانه مدرن de l’isle

هندسه کف و سقف خانه، مبلمان چوبی یکپارچه و سنگ تراشی‌ها نشانه‌هایی از معماری مدرن هستند. گاراژِ خانه که یادآور حومه‌های پر جنب‌و‌جوش اواسط قرن بیستم است به صورت مستقیم در معماری خانه ادغام شده. این پارکینگ به تنهایی یک مربع کامل ۱۰۰ فوتی ایجاد کرده است.

دو حیاط مستطیل شکل خانه مدرن de l’isle در پیِ پاسخ به مسئله‌ی حریم‌خصوصی‌ای که از مسائل مهم اواسط قرن بیستم بود، ساخته شده‌اند. این مستطیل‌ها علاوه بر وظیفه وارد کردن نور طبیعی به قلب خانه، استخر و حیاط پشتی را هم با خانه ادغام می‌کنند. فضاهای بیرونی که از حجم اصلی خانه خارج شده‌اند، ساختار هندسی داخل خانه را نیز تعریف می‌کنند. بنابراین فضای گاراژ در تماس مستقیم با فضای باز قرار گرفته و در بین طبیعت و خارج از مرزهای خانه به صورت دست‌نخورده باقی می‌ماند. با توجه به سایت خاص پروژه، سطوح در لایه‌های مختلف ترازی با هم ترکیب شده‌ و درختان حفظ شده‌اند. در مرکز حیاطی که دسترسی به ماشین را فراهم می‌کند، درختان بزرگ مخروطی کاشته شده‌اند.

فضاهای داخلی خانه به گونه‌ای تقسیم‌بندی شده‌اند که ارتباط با خیابان، ارتباط با رودخانه و نیازهای خاص ساکنان به خوبی پاسخ داده شود. فضای نشیمن خانه چند پله پایین تر از سطح آمده و یک غرفه شیشه‌ای روی سقف آن طراحی شده است. این غرفه خود به تنهایی مانند یک خانه ی یک طبقه بوده و تجارب مختلف فضایی را ایجاد می‌کند. محور شمال به جنوب پروژه فضاهای صمیمی‌تری را با‌توجه به نیازهای خصوصی افراد در بر می‌گیرد. فضاهای زندگی در امتداد رودخانه جای گرفته‌اند. این چینش فضاها، یک پیوند مستحکم با چشم‌انداز روزانه فضای اطراف ایجاد می‌کند.

 مصالح خانه مدرن de l’isle به گونه‌ای هماهنگ با طبیعت انتخاب شده‌ تا بتوانند آن را در دل طبیعت ادغام کنند. در انتخاب مصالح، آجرهای سفالی، چوب و سنگ به عنوان مصالحِ طبیعی در اولویت بوده‌اند. در نمای جلویی خانه، پنجره‌ای خلیجی تعبیه شده‌است که علاوه بر بهبود چشم‌اندازِ رودخانه، غرفه شیشه‌ای را برجسته‌تر می‌کند. فضای نیم‌طبقه شیشه‌ای امکان استفاده بیشتر از منظره‌ی رودخانه را فراهم می‌‌کند. این فضا باعث برجسته شدن ترکیب‌بندی خانه و تفکیک افقی محل سکونت شده‌است.

درحالی‌که برخی از قسمت‌های بامِ خانه به رنگ سفید در‌آمده‌اند، برخی قسمت‌های دیگر محوطه‌سازی شده‌اند و محیطی سبز و معتدل را برای خانه به ارمغان آورده‌اند. تأکید کلی در طراحی، به پایداری بوده و تهویه و حرارت خانه با چاه‌های گرمایشی زمینی تامین می‌شود.

 

منبع: archdaily.com

سعیده قراچورلو

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل