خانه‌ ی پلیمپتن: خانه ای برای خوشگذرانی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: با گذر از دهه‌ی ۱۹۵۰ که خانه‌هایی به سبک Art Deco رونق داشت، مشتریان به حفظ نمای سنگی موجود، اهمیت بسیاری می‌دادند. خانه پلیمپتن برای خانواده‌ای طراحی شده است که برای سرگرمی خود وقت زیادی را صرف می‌کردند. بنابراین برای آن‌ها مهم بود که فضاهای خانه دسترسی خوبی به فضای بیرونی یعنی حیاط داشته باشند. پارتیشن‌های موجود در خانه که دور آن‌ها قاب فولادی به‌کار رفته، این موضوع را به‌خوبی بیان می‌کنند.

خانه‌ ی پلیمپتن

خانه پلیمپتن در سال ۲۰۲۰ که شروع بحران کرونا بود، ساخته شد. به نظر می‌رسد که شروع قرنطینه‌ها نیز اهمیت وجود فضای سرگرمی در این خانه را پررنگ‌تر کرده است. هرچند که در این کشور، استرالیا، قرنطینه‌ها چندان طولانی نبود. دیواره‌های شیشه‌ای حس زندانی بودن در خانه را از بین برده و به اهالی خانه سرگرمی و دور هم جمع شدن را القا می‌کند.

در بخش آشپزخانه و فضای نشیمن در دیوار‌ها آجر بازیافتی به کار رفته است که در کنار رنگ قاب‌های فولادی و همچنین کابینت‌ها باعث جلب‌توجه می‌شود. این دیوار‌ها در کنار تزئینات بلوطی‌رنگ آشپزخانه و سنگ جزیره، فضای گرمی را ایجاد کرده‌اند. این سازه حول ایده یک غرفه بازطراحی شده است که به ساکنان اجازه می‌دهد درحالی‌که دائما با حیاط خانه و استخر در انتهای شمالی ملک درگیر هستند، زندگی کنند.

ارتباط با فضاهای بیرونی

استخر نقطه کانونی این طراحی است و ساکنان را از سمت ورودی خانه، با یک خط مستقیم به بالای استخر و حیاط پشتی می‌رساند. وقتی وارد فضای اصلی خانه می‌شویم، برای رفتن به محوطه بیرون، یا طبقه پایین یا زیرزمین مسیرهایی تعبیه شده است. این موضوع باعث می‌شود تا از فضاهای دیگر عبور نکنیم.

در زیرزمین خانه نیز یک فضای نشیمن موجود است که در آن پنجره‌ای وجود دارد که در دیواره‌های استخر تعبیه شده و نور شمالی را وارد فضا می‌کند. همچنین زیرزمین خانه شامل یک انبار شراب و حمامی با نازک‌کاری‌های مختص خود است. به‌علاوه، تختی تاشو وجود دارد که به فضا امکان تبدیل به مکانی برای اقامت مهمانان را می‌دهد.

محوطه‌سازی به طرز ماهرانه‌ای درکی از خانه و تجربه فضاهای درون آن را شکل می‌دهد. حیاط پشتی نیز به‌عنوان یک فضای تفریحی شامل باربیکیو، بار و فضای نشیمن مناسب ساکنین و مهمانان می‌باشد.

منبع:

archdaily.com

غزاله دهقان نیری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل