خانه فاستر در گذر زمان

خانه فاستر در گذر زمان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: برای بازگرداندن بناها و فضاهای قدیمی و تاریخی به چرخه حیات راهکارهای متنوعی وجود دارد. یکی از این راهکارها، حفاظت تاریخی است. حفاظت تاریخی تعاملی بین گذشته و آینده است. درنتیجه، فرصتی فراهم می‌کند تا بدانیم چه چیزی در تاریخ مهم بوده است و چه بخش‌هایی از گذشته را می‌توانیم برای آینده حفظ کنیم؟ خانه فاستر نیز یکی از نمونه‌های حفاظت تاریخی یک بنا در طول قرن‌های متمادی است.

خانه فاستر

به عبارت دیگر، حفاظت تاریخی روشی برای انتقال درک ما از گذشته به نسل‌های آینده است. این انتقال از گذشته به آینده می‌تواند ابعاد متنوعی را در بر بگیرد؛ ابعاد اقتصادی، اجتماعی یا محیط زیستی و …

وقتی صحبت از حفاظت تاریخی می‌شود، شاید ذهن همه ما به سمت بناها و فضاهای تاریخی و حفاظت و نگهداری از آن‌ها معطوف ‌شود. اما واقعیت این است که حفظ و تجلیل از رویدادها، ایده‌ها، وقایع و … نیز جزئی از این حفاظت است. برای ملموس‌تر شدن موضوع، می‌توان به مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی و یا تعزیه‌خوانی در ایران اشاره کرد. همچنین مراسم مذهبی Semana Santa در اسپانیا نیز نمونه‌ای دیگر در این زمینه است.

از دیگر اقداماتی که درکشور اسپانیا انجام شده است، می‌توان حفاظت تاریخی خانه فاستر در شهر لانگورا را نام برد. بنای اصلی این خانه در قرن پانزدهم و در میدان شهر لانگورا ساخته شده است.

معماری خانه فاستر

مساحت این خانه تاریخی ۴۲۴۱ فوت است و در سال ۲۰۲۰ توسط گروه معماری arqbag مورد حفاظت تاریخی قرار گرفته است. ساختمان اصلی این بنا دارای ارزش منحصر به فردی است و به عنوان دارایی فرهنگی شهر لانگورا اعلام شده است. افزایش طول عمر ساختمان از مواردی بود که به آن توجه ویژه‌ای شد و شروع به تقویت سیستم ساختاری ساختمان کردند.

خانه فاستر

 تقویت سیستم ساختاری از طریق بهبود مصالح و پلان میسر خواهد شد. از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت نمودن و ثابت کردن دیوارها از نقطه میانی برای کاهش احتمال تغییر شکل
  • یکپارچه کردن دیوارها از طریق راهکارهای سازه‌ای برای تحمل وزن سقف جدید
  • تقویت سازه ساختمان از طریق سازه‌های فضاکار
  • مرمت دیوارهای سنگی اصلی با استفاده از مصالح محلی
  • گرفتن روشنایی و تهویه (انرژی) از طریق سقف جدید
  • ایجاد پاسیو برای فراهم کردن روشنایی برای فضاهای داخلی و تهویه طبیعی زیرزمین (انرژی)

خانه فاستر

خانه فاستر

این پاسیو در عین حال یک مکانیزم زیست‌اقلیمی برای ساختمان است. به‌طوری‌که در زمستان می‌تواند بسته بماند و روشنایی خانه را تأمین کند. در تابستان نیز، برای تامین هوای تازه و مطلوب برای زیرزمین، می‌تواند باز باشد.

خانه فاستر

سایر مدارک مربوط به مجموعه در تصاویر زیر دیده می‌شود:

خانه فاستر

خانه فاستر

منبع:

archdaily.com

لادن مصطفی زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *