خانه Olival Street ؛ گفتگویی با گذشته و حال

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Olival Street حاصل بازسازی یک آپارتمان چهار واحدی در شهر لیسبون (Lisbon)، پایتخت کشور پرتغال (Portugal) است. کار طراحی و اجرای این واحد مسکونی، بر عهده‌ی شرکت معماری ARX PORTUGAL بود. از آنجایی که تیم معماران، مجاز به ایجاد تغییر در نمای ساختمان نبودند، بازسازی فقط در مناطق داخلی صورت گرفت. معماران خلاق و خوش‌فکر این شرکت، تصمیم گرفتند از عنصر زمان در طراحی خود بهره بگیرند. به این ترتیب، از مساحت ۴۲۳ متر مربعی موجود، نمای خانه Olival Street کاملاً اصیل و سنتی است. اما فضاهای داخلی، به شیوه‌ای مدرن و امروزی بازسازی شده‌اند. گویی بین گذشته و حال این ساختمان، گفتگویی جذاب در جریان باشد.

خانه Olival Street

همانطور که پیش‌تر نیزگفته شد، تغییرات زیادی بر نمای این ساختمان اعمال نشده است. با این وجود، تیم معماران بازشوهای جدیدی را به خانه Olival Street اضافه کردند. حالا این خانه مزین به دهانه‌هایی عمیق‌تر و کاملاً مدرن است. جالب است بدانید که این بازشوها، ضخامت دیوار را برجسته‌تر از آنچه که هست، نشان می‌دهند. در نمای پشتی نیز این گفتگو کاملا مدرن است و شامل بازشوی شیشه‌ای بزرگی است که رابطه‌ی بصری با باغچه-پاسیو را برجسته می‌کند.

چیدمان فضای داخلی

نحوه‌ی چیدمان عناصر داخلی خانه Olival Street نیز خالی از لطف نیست. اولویت محرمیت در این خانه به این صورت است که در طبقات پایین‌تر، بخش‌های عمومی جانمایی شده‌اند. این بخش‌ها تا باغچه امتداد می‌یابند. طبقات بالاتر نیز به عنوان بخش خصوصی Olival Street شناخته می‌شوند. با چشم‌اندازی به رود تاگوس! از لحاظ کانسپت طراحی، یک حجم مرکزی از جنس پلی‌وود، ارتباطات عمودی را ایجاد می‌کند، کابینت‌ها و سرویس بهداشتی را در داخل خود جای می‌دهد و محدوده‌ی فضای اصلی بین دو پوسته‌ی خارجی را تعیین می‌کند.

متریال به کار رفته در خانه Olival Street

متریال مورد استفاده در این پروژه، سقف‌های بتنی بافت‌دار، سطوح چوبی یا کف‌های بتن-ماسه هستند. از طرفی با بررسی فضای داخلی خانه  به یک اختلاف زیاد بین ابعاد بازشوها و ابعاد طبقات می‌رسیم. ترکیب مصالح و ابعاد، به ایجاد شرایط منحصر‌به‌فردی منجر شده است که گفتگوی بین گذشته و امروز را به خوبی به نمایش می‌گذارد!

پلان طبقه اول
پلان طبقه همکف
مقطع

 

منبع: https://www.archdaily.com

یاسمن هادی قنوات 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل