طراحی مجمتع مسکونی در قلب مادرید

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: یک مجمتع مسکونی در قلب منطقه مرکزی مادرید توسط گروهی از معماران و مهندسان، طراحی، ساخت و اجرا شده‌است. منطقه Salamanca واقع در خیایان Claudio Coello 121 جزو مناطق اصلی مادرید به حساب می‌آید. موقعیت‌های منحصر‌به‌فردی از جمله پل Juan Bravo، در خیابان Castellana این منطقه وجود دارد. این موقعیت‌ها علاوه بر ایجاد فرصت‌های استثنائی در طراحی، چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است. افزون بر منطقه پروژه، در نظرگرفتن نمای دو وجهی با استفاده از مصالح متضاد، از مشخصه‌های دیگر طراحی این مجمتع مسکونی به شمارمی‌رود.

طراحی مجمتع مسکونی

سه سطح مختلف از نمای این مجمتع مسکونی را می‌توان از سمت خیابان Claudio Coello street مشاهده کرد. سطح پایه، نمایی متناسب با مصالح منطقه، سطح دوم بدنه اصلی ساختمان و سطح سوم قرنیزها را شامل می‌شود. این وجه از نمای ساختمان، فاقد عناصر تزئینی بوده و از صفحات مدولار بتنی پیش ساخته استفاده شده‌است.

وجه دیگر ساختمان دارای نمایی پر نور با متریالی گرم بوده و فضاهایی مانند باغ خصوصی را می‌توان مشاهده کرد. این نما از صفحه‌های بزرگ شیشه‌ای با روکشی از پوسته‌های چوبی ساخته شده‌است. قسمت زیرین ساختمان شامل یک واحد مسکونی در دو طبقه می‌باشد.(خانه دوبلکس). باغ شمالی به این واحد مسکونی مجزا متصل شده و مقیاس انسانی به فضا بخشیده است.

در روند طراحی پروژه برای استفاده آیندگان از این مجمتع مسکونی، تمهیداتی اندیشیده شده‌است. فضاهای خدماتی از جمله انبار، اتاق رختکن، حمام، تاسیسات  به صورت نواری در ساختمان قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن فضاهای پشتیبانی نیز به صورت مجزا در هر طبقه با توجه به نیاز ساکنان در نظر گرفته شده‌اند. در حقیقت این مجتمع مسکونی با توجه به یک الگوی جمعی طراحی شده‌است.

نتیجه یک طراحی منظم و دقیق باعث شده ساختمان از نظر سطح انرژی در بالاترین کیفیت ممکن قرار بگیرد. به ویژه ترکیب‌بندی پوسته نما به عنوان عایق بندی حرارتی پنجره‌ها  یک راه حل منطقی به شمارمی‌رود. علاوه بر آن استفاده از متریال چوب در نما نیز اهیمت بسیاری داشته و از تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند. همچنین این پوسته چوبی مانع دید چشم اندازهای بیرونی ساختمان نمی‌شود.

یک سیستم تاسیساتی متمرکز با بهره‌وی بالا جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی متناسب با نیاز کاربران تعبیه شده‌است. این فناوری شامل یک سازه مشترک بین طبقات است که  اطراف آن را فضاهای خدماتی تشکیل می‌دهند. این سازه انعطاف‌پذیر متناسب با نیاز ساکنان آینده  نیز طراحی شده است.

منبع: adrchdaily.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل