مرکز بازدید پنگوئن؛ معماری مسالمت آمیز با زیستگاه حیوانات.

مرکز بازدید پنگوئن؛ معماری مسالمت آمیز با زیستگاه حیوانات.

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: بازدید از حیوانات و نحوه زندگی آن‌ها یکی از انواع گردشگری محسوب می‌شود. امروزه در بسیاری از مناطق دنیا که به صورت طبیعی سکونتگاه حیوانات است از این قابلیت استفاده کرده و به مرکز گردشگری تبدیل شده‌اند. معماری در این زمینه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. با معماری مسالمت آمیز، نه تنها به رونق گردشگری اکولوژیک کمک می‌شود بلکه زیستگاه حیوانات نیز حفظ خواهد شد.

مرکز بازدیدپنگوئن

مرکز بازدید پنگوئن

جزیره فیلیپ در کشور استرالیا واقع است؛ ساحل این جزیره به مدت یک قرن میزبان مردم برای تماشای پنگوئن‌ها بوده‌است. نزدیک شدن به پنگوئن‌ها در یک چشم‌انداز تماشایی اما حساس، نیاز به ایجاد فضایی متناسب دارد. وجود فضایی بدین منظور یکی از مکان‌های مهم کالبدی برای ایجاد تجربه‌ای ناب فراهم می‌کند. وجود مجموعه‎ای برای تماشای پنگوئن‌ها در جزیره فیلیپ از جاذبه‌های درجه یک گردشگری محسوب می‌شود. این جاذبه در هر نوبت بیش از ۴۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

مرکز بازدیدپنگوئن

در سال۱۹۸۰ میلادی، املاک Summerland شامل ۱۷۷ خانه می‌شد. تحقیقات نشان می‌داد که از سال ۱۹۹۷ میلادی پنگوئن‌ها در خطر انقراض هستند. پس دولت با خرید املاک Summerland، آینده پنگوئن‌ها را نجات داد. در همان زمان پارک‌های طبیعت جزیره فیلیپ به یک مرجع برجسته در زمینه مراقبت و توسعه زیستگاه پنگوئن‌ها تبدیل شد.

مرکز بازدیدپنگوئن

مجموعه بازدید از پنگوئن‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی و به مساحت ۴۹۵۰ مترمربع در این جزیره ساخته شده‌است. این مجموعه توسط گروه معماری TERROIR طراحی شده‌است. این مرکز می‌بایست اهداف گردشگری، حفاظتی را به صورت‌های نمادین، تجربی و کاربردی محقق کند.

مرکز بازدیدپنگوئن

حرکت در مرکز بازدید پنگوئن

مجموعه توسط سه منظره احاطه شده‌است؛ اعم از تپه‌های شنی، تپه‌های سبز، تالاب. مجموعه گردشگری مانند سنجاق این سه منظره را به نحوی به هم وصل می‌کند. سازماندهی فضایی و سیر حرکتی در این مرکز به نحوی پیش‌بینی شده‌است تا بازدیدکننده هر سه را تجربه وتفسیر کند. این مکان نه تنها فضایی تماشایی ایجاد کرده‌، بلکه هفت هکتار زیستگاه جدید برای پنگوئن‌ها فراهم کرده‌است. واین نمونه ای از یک معماری موفق و مسالمت آمیز است.

مرکز بازدیدپنگوئن

بازدیدکننده از زمان ورود، توسط ساختمان دربر گرفته می‌شود و در تمام سیر حرکتی توسط بنا پوشش داده می‌شد. این احاطه باعث کاهش هرگونه تداخل با فضای زیست و حریم پنگوئن‌ها خواهد شد. محوراصلی سفر از دنیای شهری به دنیای پنگوئن‌ها ستون فقرات ۸۰ متری است. همین ستون فقرات باعث اتصال نهایی سه منظره اطراف است. مسیری را تعریف می‌کند که متناسب با عملکرد، مناظر و سیر حرکتی باشد.

مرکز بازدیدپنگوئن

بین فضای اصلی و عملکردی و لایه بیرونی، فضای سوم و برنامه‌ریزی نشده‌ای وجود دارد. این فضا فشار برخورد بین یک فضای شلوغ، پرازدحام و حجیم با پنگوئن در زیستگاه طبیعی خود را حل می‌کند. این امر تجارب شگفت‌انگیز را رقم زده و گردشگری اکولوژیک را رونق می‌بخشد.

مرکز بازدیدپنگوئن

منبع: archdaily.com

سیما حسن‌زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *