معماری در زیرِ زمین: ۶ خانه ی مدرن در غار با الهام از تاریخ باستان

اختصاصی کانون معماران: «غار» اغلب یادآور مکانی تاریک، نمور و مملو از خفاش و صداهای ترسناک است. اگرچه این‌ها ویژگی‌های بارز این فضا محسوب می‌شوند، اما در سراسر دنیا غار های تراشیده شده یا خانه ‌های صخره‌ ای وجود دارند که توسط بشر به‌سازی شده‌اند و با امکانات نسبتاً خوب، پذیرای مهمان‌ها از سراسر جهان هستند. در این نوشتار به ۶ خانه ی مدرن در غار می‌پردازیم.

خانه-غارها تاریک، گرم و مقاوم در برابر باد هستند. اینکه تصور کنید خانه-غارها مسکن و پناهگاهی عالی‌ در گذشته بوده‌اند، نمی‌شود به شما ایراد گرفت. غارنشینان چماق به دست با لباس‌های گشاد و کفش‌های بزرگ- آنطور که در موزه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوندـ هرگز وجود نداشته‌اند. اجداد ما، مردم عصر حجر، اصلاً در غارها زندگی نمی‌کردند!

البته برخی استثنائات وجود دارد. در اطراف خط استوا، برخی از جوامع باستانی در گرمترین ماه‌ها در فضاهای زیرزمینی زندگی می‌کردند تا از آفتاب سوزان پنهان شوند. این در حالی است که برخی دیگر هنگام مهاجرت‌های جمعی موقتا در غار ها پناه می‌گرفتند. غالباً هرگز غار ها به عنوان محل اقامت دائم انتخاب نشده‌اند. و بلکه آنها فقط برای تشریفات عبادی، مراسم و رویدادهای مهم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این سوال همچنان باقی است، اگر آن زمان غار ها گزینه‌ای محبوب برای مسکن نبودند، چرا اکنون هستند؟ در حقیقت، هندسه‌ی منحصر به فرد و خصوصیات زمین گرمایی غار ها، توجه بسیاری از معماران مدرن را جلب کرده است. درواقع خانه‌ های معاصر در غار سال‌ها پیش در زمین تراشیده شده‌اند و برای اینجا و اکنون سازگار گشته‌اند.

 

Katapatuka Spa Thermal Hotel توسط GAD Architecture ، کاپادوکیا ، ترکیه

خانه ی مدرن در غار

مسیحیانِ بسیاری خانه‌ های غار کاپادوکیا در ترکیه‌ی مرکزی را برای دوری از آزار مذهبی در زمان روم بوجود آوردند. آنها شبکه‌ای از مقدسات گسترده در زیرِ‌زمین تراشیده و کلیساها و کلیساهای کوچک را تشکیل دادند. امروزه، از خلأ و توده‌های حاصل از غارها، مجموعه سکونتگاه‌ های مهمان نواز بی‌نظیری در سراسر منطقه ایجاد شده‌ است.  هتل Katapatuka Spa Thermal یک نمونه‌ی برجسته از این مجموعه است. معماران از خرد‌اقلیم‌های موجود در زیر زمین برای فراهم ساختن نیازهای مهمانان و مسافران در این مجموعه‌ها استفاده می‌کنند. آنها برای نیل به این هدف، از معماری معاصر و شگفتی‌های زمین بهره می‌جویند.

 

Nonagriam Twins توسط A31 Architecture ، آندروس، یونان

دو ساختمان زیبای Nonagriam Twins در دهانه‌ی یک غار سنگی طبیعی واقع شده‌اند. خطوط واضح در کناره‌های این دو ساختمان به دنبال خطوط عوارض زمین و در ارتباط با غار ها است. همه‌ی فضاهای این خانه در سطح زمین و تا حدی زیرزمین منظره‌ای بی‌وقفه از دریای مدیترانه را ارائه می‌دهند. از طرفی ساختار زیرزمینی امکان استفاده از انرژی زمین گرمایی و ویژگی‌های طراحی منفعل را فراهم می‌کند.

 

Summer Cave House توسط معماران Kapsimalis ، سانتورینی، یونان

مجاورت معماری سفید با صخره‌های طبیعی و دریای کهربایی اژه، سانتورینی را به مکانی چشم‌نواز تبدیل کرده است. خانه‌ های دریانوردان بی‌پول، بافت ویژه‌ی خانه‌_غارها با سنگ‌های آتشفشانی در این منطقه منبع الهام بسیاری از معماران شده است. در طول سال‌ها، سقف‌‌های طاقدار و اتاق‌های کوچک بدون پنجره به برخی از مجلل‌ترین مکان‌های مهمان‌نوازی در جهان تبدیل شده‌اند. این فضاها در حالی که از نور و جو مناظر اطراف استفاده می‌کنند، شکل خانه‌_غارهای اصلی را به خود گرفته‌اند.

 

Million Donkey Hotel توسط معماران Feld72 ، پراتا سنیتا، ایتالیا

این مکان، یکی از مجموعه خانه‌های متروکه‌ی در غار بود که به هتلی بزرگ با اتاق‌هایی تراشیده در صخره تبدیل گشت. این پروژه‌ی نوسازی در شمال ناپل برای بازگشت گردشگران به پراتا سنیتا طراحی شد. این هتل فقط در یک ماه توسط شرکت معماری اتریشی Feld72 Architects و مجموعه‌ای از داوطلبان محلی ساخته شده است. به همین خاطر هم « Million Donkey Hotel» نام گرفته و اشاره به «انسان‌های زحمتکش» دارد. در ساخت این هتل از مواد محلی استفاده شده که منجر به ارتقای اقتصاد محلی گشته است.

 

Modern Cave توسط معماران پیتسو کدم، تل آویو، اسرائیل

مجموعه‌ ساختمان‌های پیتسو در یافا، شهری بندری و باستانی واقع در جنوب تل آویو در اسرائیل، قرار گرفته‌اند.

این مجموعه، ترکیبی مبتکرانه از معماری مدرن و سنتی است. هر فضای اصلی موجود در این خانه ی مدرن در غار با دقت ترمیم شده است تا خصیصه‌های آن حفظ شده و ارتقا یابد. در همین حال مینیمالیسم، زیبایی شناسی و نوین انتقال هندسی غیرمعمول را تکمیل می‌کند. ترکیب رنگ سیاه و سفید تقابل زیادی ایجاد می‌کند، در حالی که سنگ طبیعی موجود را نیز محو نمی‌کند.

 

Wine Cave توسط کلایتون کورته، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

یکی از اصلی‌ترین مزایای خانه‌های زیرزمینی کنترل مناسب آب و هوای آن‌ها است. قرارگیری ساختمان در أعماق کوه، آن را از تغییرات آب و هوای بیرون به خوبی حفظ می‌کند. این مزیت الهام بخش کلایتون کورته برای ترکیب شرایط مناسب تولید و ذخیره سازی شراب با ویژگی‌های خانه ی مدرن در غار شد. این غار خصوصی شراب در دامنه‌ی کوه سنگ آهک رو به شمال قرار گرفته و عملاً در محیط اطراف خود ناپدید شده است. یک سالن با پوشش چوبی و بار برای تست شراب در ورودی خانه. یک مجموعه شراب در حال تخمیر در دمای ۵۵-۶۰ درجه و رطوبت مناسب در زیر زمین خانه قرار دارد.


منبع: architizer.com

محدثه فتح اللهی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل