مبلمان انعطاف‌ پذیر و نقش آن در خلق فضاهای تاثیرگذار

مبلمان انعطاف‌ پذیر و نقش آن در خلق فضاهای تاثیرگذار

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی مبلمان یکی از مهمترین بخش‌های طراحی یک بنا به شمار می‌رود. چگونگی ارتباط میان فضاها، نحوه عملکرد هر کدام و تاثیرگذاری مبلمان در رفتار محیط، وابسته به چیدمان آن فضا می‌باشد. در این مقاله به نحوه چیدمان و طراحی مبلمان یک ویلا واقع در کشور ایتالیا می‌پردازیم. این ویلا با هدف استفاده بهینه از فضاها با استفاده از مبلمان انعطاف‌ پذیر میان فضاهای داخلی و خارجی طراحی شده است.

در طول آب‌های  Lago di Alserio  شهر کومو واقع در ایتالیا، ویلایی به سبک معاصر توسط Annalisa Mauri طراحی شده‌است. خطوط سخت و تیز به کار رفته با منحنی تپه‌ها و ظرافت دریاچه در هم آمیخته و تضاد زیبایی را به وجود آورده‌است. بدون شک جغرافیا و اقلیم منطقه در طراحی این ویلا بی تاثیر نبوده‌است. استفاده از گیاهان بومی و پنجره‌های ریلی سرتاسری فضای داخل را با محیط بیرون متصل می‌کند.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

برند مبلمان flexform، با تلفیقی از مجموعه طرح‌های داخلی و خارجی ۲۰۲۰ جهت چیدمان این ویلا انتخاب شده‌است. مجموعه طرح‌های۲۰۲۰ شامل استفاده از المان‌های موجود در طبیعت و عبور از مرزهای زمان و سبک‌های رایج در نظر گرفته‌شده‌است. همچنین با الهام از ویژگی‌هایی نظیر راحتی، ظرافت و زیبایی هر کدام از اجزا مبلمان، شخصیت منحصر به فردی را به وجود آورده‌اند. مبلمان فضای داخلی زبان بصری مشترکی با محیط خارجی خود دارند. علاوه بر این، در فضای بیرونی بیشتر به عملکرد و ماندگاری توجه شده‌است. در حقیقت فضاهای داخلی و خارجی در ارتباط با یکدیگر عمل کرده و هماهنگی میان آن‌ها مهمترین مشخصه این ویلا به محسوب می‌شود.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

نور یکی از مهمترین المان‌های طراحی این ویلا به شمار می‌رود. در تمام ساعات روز علاوه بر تامین نور فضاهای داخلی، منبع تغذیه گیاهان نیز محسوب می‌شود. با توجه به طراحی ویلا و تعداد اتاق‌های موجود در آن، اعضای خانواده می‌توانند در طول سال فضای مورد نظر خود را تغییر دهند.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

مبلمان انعطاف‌ پذیر

فضای اصلی ویلا در قسمت همکف، مختص نشمین در نظر گرفته شده‌است. این فضا از لحاظ بصری به وسیله یک ووید مرکزی با طبقه بالا در ارتباط است. یک مبل تک نفری از برند Gregory  با سایه روشنی از رنگ سبز در کنار شومینه قرارگرفته‌است.  تناسبات و جسارت طراحی برند Gregory،  این فضارا به مکانی مناسب جهت نشمین تبدیل کرده‌است. در نشیمن طبقه بالا، از ملبمان سبز رنگ متفاوتی برای چیدمان استفاده شده‌است. همچنین صندلی Joyce با یک میز قهوه Fly در کنار کاناپه Tessa به خوبی با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

مبلمان انعطاف‌ پذیر

یک میز غذاخوری بزرگ از برند Iseo  با صندلی‌های فلزی و تکیه‌گاهی بافت شده از الیاف طبیعی Echoes ، مبلمان فضای غذاخوری را تشکیل می‌دهند. استفاده از متریال طبیعی، تلفیق فضای داخلی با طبیعت پشت پنجره را کامل می‌کند.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

ریشه نام خانوادگی صاحب ویلا  با نام Villa Aghe  برگرفته از ” آب ” بوده‌است. بنابراین در طراحی این ویلا سعی شده از نماد آب نیز استفاده شود. به عنوان مثال وجود دو استخر یکی در فضای خارجی و دیگری در داخل ویلا در کنار تخت‌های Hora Sexta گواه این مدعاست. Hora Sexta زیبایی کاملی را از طریق مواد با کیفیت ارائه می‌دهد. همچنین در متفاوت‌ترین شرایط آب و هوایی نیز دوام طولانی مدتی دارد.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

مبلمان فضای خارجی نیز با همان دقت و حساسیت فضای داخلی، چیدمان شده است. دو عدد تخت Hora Sexta در کنار استخر برای استراحت روزانه در نظرگرفته شده‌است. همچنین  مبلمانی از برند Vulcano در نزدیکی نشیمن ورودی طبقه همکف تعبیه شده‌است. بین تمام اجزا ساختمان هماهنگی و یکپارچگی وجود دارد. همین امر سبب می‌شود فضای خارجی نه عنوان یک فضای جداگانه بلکه قسمت برجسته‌ای از خانه را تشکیل دهد.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

فضای بالکن طبقه دوم به همراه یک کاکتوس بزرگ و زیبا در کنار صندلی و میز قهوه مبلمان شده‌است. در حقیقت این قسمت از ویلا، فضایی مناسب برای آرامش و لذت بردن از مناظر اطراف می‌باشد. این فضای خصوصی، آخرین نقطه تماس این ویلا با طبیعت Lago di Alserio  می‌باشد.

مبلمان انعطاف‌ پذیر

مبلمان انعطاف‌ پذیر

 

منبع: archdaily.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *