پروژه بازطراحی Walala Parade؛ تجلی خلاقیت جمعی

پروژه بازطراحی Walala Parade ، نام مداخله‌ای خلاقانه در فضای عمومی است که با سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری ساکنان محله لیتون لندن برای بازطراحی محله‌شان صورت گرفته است. ویژگی بارز این پروژه مشارکتی، ترکیب رنگ‌ها و الگوها در نقاشی‌های دیواری برای خلق فضایی سرزنده و جذاب است.

Walala Parade

از لیتون تا Walala Parade

محله لیتون که در شمال شرقی لندن واقع شده است، محل زندگی جمعیت بزرگ و متنوعی از مهاجران محسوب می‌شود. همچنین هنرمندان جوان بسیاری نیز برای راه‌اندازی استودیو و کارگاه‌های مقرون‌به‌صرفه خود، به این محله می‌آیند. پیش از انجام مداخله در این محدوده، بزرگراه لیتون، مسیری متشکل از جداره‌های خاکستری و بی‌روح بود که با مشارکت اهالی تصمیم به بازطراحی آن گرفته شد. مسئولیت اجرای این پروژه را طراح فرانسوی Camille Walala برعهده داشت که به همین دلیل Walala Parade نام گرفت. در طی این بازطراحی، نمای هشت ساختمان با نقاشی‌های دیواری برجسته تزئین شدند. همچنین گذرگاه‌های منتهی به این ساختمان‌ها نیز با علائم و طرح‌های گرافیکی، جایگزین گشتند. بر اساس گزارشات، استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های هندسی خلاقانه، روح تازه‌ای به محله بخشیده و آنجا را به یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری عمومی لندن تبدیل کرده است.

هدف اصلی Camille Walala، در به‌کارگیری یک زبان بصری پرجنب‌وجوش و گرافیکی، هویت‌بخشی به محدوده بوده است. به گفته‌ی وی، رنگ‌ها و الگوها، توانایی بارزی در خلق مکان و تحول فضاهای شهری دارند. همچنین تأثیر عمیقی بر عواطف و روان ساکنان باقی می‌گذارند. در مقیاس خیابان نیز، استفاده از هنر و رنگ، فرصت شگفت‌انگیزی برای گسترش مثبت‌اندیشی فراهم می‌کند.

عمده هزینه‌های لازم برای انجام این پروژه از طریق تلاش ساکنان تأمین گشت. به‌این‌ترتیب که طرح نهایی توسط جامعه محلی به رأی گذاشته شد و ۴۰،۰۰۰ پوند از طریق “انجمن هنرهای خیابانی شرق لندن” جمع‌آوری گشت. علاوه بر این سرمایه، شهردار لندن نیز، ۲۵۰۰۰ پوند اضافی به‌عنوان کمک مالی برای برنامه‌های عمرانی این پروژه اختصاص داد.

پروژه Walala Parade از این حیث بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر تأمین هزینه‌ها توسط افراد محلی، طراحی آن نیز با مشارکت جمعی صورت گرفته است.

مطالب مرتبط با این موضوع:

کوچه باغ Yangon؛ فضای سبز چندعملکردی در درون یک کوچه

پروژه Model Street؛ نقش فضاهای عمومی در تحول محلات

منابع:

www.dezeen.com

www.archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل