پلتفرم HerCity؛ بستری دیجیتال برای خلق شهر پایدار و برابر

پلتفرم HerCity؛ بستری دیجیتال برای خلق شهر پایدار و برابر

HerCity پلتفرمی دیجیتال است که در راستای بهبود شرایط شهرها، بانوان را در توسعه‌های شهری دخیل می‌کند. بنابراین با تغییر شرایط و قرار دادن دختران در موقعیت یک متخصص، تلاش می‌کند تا شهر پایدار و همه‌شمول به وجود آورد. این طرحِ نوآورانه با هدفِ حمایت از مشارکت بانوان در برنامه‌های بلندمدت شهری، پدید آمده است. به همین منظور نیز، روش‌ها و ابزارهایی را در سطح جهانی در دسترس فعالان شهری قرار می‌دهد. پلتفرم طراحی HerCity، حاصل همکاری مشترک بین UN Habitat و Global Utmaning است که در روز زن ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد.

باوجوداینکه شهرها باید برای همه افراد ساخته شوند، اما گاهی‌اوقات فقط توسط مردان برنامه‌ریزی و طراحی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که بهره‌مندی از فضاهای عمومی برای بانوان در مقایسه با مردان، بسیار کمتر است. از سن هشت‌سالگی به بعد، ۸۰ درصد از فضاهای عمومی توسط پسران اشغال می‌شوند. این در حالی است که دختران به‌طور قابل‌توجهی حس ناامنی و رانده‌شدن بیشتری در این فضاها ابراز می‌کنند. کمبود دانش مشارکتی در سطح تصمیم‌گیری‌های شهری، سبب گسترش شکاف جنسیتی و به حاشیه راندن گروه‌های آسیب‌پذیر در فرایندهای توسعه شهری می‌گردد.

HerCity

هدف اصلی HerCity حمایت از یک برنامه‌ریزی شهری فراگیر است تا نیازهای اساسی همه افراد موردتوجه قرار گیرد. این پلتفرم، فرصتی فراهم می‌کند تا در یک همکاری مشترک با متخصصان شهرداری، فعالان شهری و تصمیم‌گیرندگان محلی، دختران و زنان جوان بتوانند در برنامه‌ریزی‌های شهری دخیل شوند. پیدایش پلتفرم ابتکاری HerCity، در نتیجه‌ی جنبش شهری دختران در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

HerCity

نحوه عملکرد پلتفرم HerCity

پلتفرم HerCity شامل یک دستورالعمل‌ دیجیتال است که فرایند مقرون‌به‌صرفه‌ای را ارائه می‌دهد. این دستورالعمل شامل ۹ بلوک ساختاری در مورد نحوه برنامه‌ریزی شهرها از دیدگاه یک دختر است. هریک از این ۹ بلوک نیز بیانگر سه مرحله از روند توسعه شهری است.

  • بلوک ۱ تا ۳ شامل “مرحله ارزیابی” است که به راهنمایی کاربران می‌پردازد.
  • بلوک ۴ تا ۶  “مرحله طراحی” را شامل می‌شود.
  • بلوک ۷ تا ۹ نیز، بیانگر “مرحله اجرایی” است.

HerCity

علاوه بر این، هر یک از بلوک‌ها شامل تعدادی از فعالیت‌ها با مراحل دقیق برای دنبال کردن هستند. همچنین ابزارهایی مانند چک‌لیست، تقویم، دستور کارها، کتابچه‌های راهنما، فرم‌ها، برنامه‌ها، الگوها، نظرسنجی‌ها و خدمات بصری را نیز ارائه می‌دهند.

HerCity

اعضا و فعالان

Tove Julin مدیر پروژه موسسه Global Utmaning در سوئد است که در راستای دستیابی به شهر پایدار و برنامه‌ریزی برای بهداشت و رفاه فعالیت می‌کند. وی، عضو تیم HerCity است و هماهنگی لازم برای توسعه‌ی پلتفرم دیجیتال را برای یک برنامه‌ریزی شهری فراگیر بر عهده دارد.

Chiara Martinuzzi، معمار و برنامه‌ریز شهری است که از سال ۲۰۱۹ در بخش “برنامه‌ریزی برای فضای جمعی” با UN Habitat شروع به همکاری کرده است. وی در راستای دستیابی به شهر پایدار، به اجرای مرحله‌به‌مرحله‌ی این پروژه می‌پردازد. همچنین در جهت حمایت از جوامع آسیب‌پذیر، برابری جنسیتی و توسعه راهکارهای نوآورانه، به‌عنوان دستیار فنی با فعالان محلی همکاری می‌کند.

Christelle Lahoud، معمار و برنامه‌ریز شهری که مدیر برنامه‌ریزی در UN Habitat است و اجرای مرحله‌به‌مرحله پروژه را بر عهده دارد. تمرکز اصلی وی بر جریان‌سازی جنسیتی در روند برنامه‌ریزی و همچنین مشارکت گروه‌های آسیب‌پذیر در تصمیم‌گیری‌های شهری است. به‌علاوه، در مقیاس تیمی نیز، از کار در زمینه‌ی نوآوری و نقش فناوری در پروژه‌های شهری پشتیبانی می‌کند.

HerCity

منابع:

archdaily.com

مطالب مرتبط با این موضوع:

پروژه Model Street؛ نقش فضاهای عمومی در تحول محلات

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *