استارتاپ معماری ؛ کسب و کار هایی برپایه نوآوری

دیگر در عصری زندگی می‌کنیم که اندک کسب و کار سنتی، حرفی برای گفتن دارند. رقابت میان دفاتر معماری یا هر بیزینس معماری دیگری، به قدری شدت گرفته که گویی تاثیر‌گذاری و اثربخشی جای خود را به زنده‌ماندن در بازار داده‌است. با این اوصاف دیدنِ کسب و کار معماری نوپایی که با شتابی چشمگیر دنیای معماری ، مهندسی و ساخت و ساز را متحول کرده‌ است، می‌تواند شگفت زده‌مان کند و تعاریف گذشته‌مان از استارتاپ معماری و حتی فناوری را به کلی تغییر دهد.

ایده های نواورانه در معماری که با وجود کوچک بودنشان، با امید‌هایی بزرگ و استقامت در مسیری سخت به نتیجه‌های باور نکردنی دست یافته‌اند.

ما در این مطلب، لیستی از ۷ استارتاپ معماری قابل توجه که برمبنای فناوری هستند و به عنوان پیشگامانِ صنعت AEC یاد می‌شوند، جمع‌آوری کرده‌ایم.

۱.     استارتاپ Flux؛ کلان داده هایی در خدمت ساخت

استارتاپ معماری

در میان استارتاپ های حوزه معماری، یکی از استارتاپ های نام آشنا Flux است؛ بستری برای متخصصانِ صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز.  این استارتاپ معماری امکان طراحی و ساخت خانه‌های سازگار با محیط زیست را بر‌اساس کلان‌داده‌ها فراهم می‌آورد. میشل کافمن (معمار)، با سه کارمند سابق گوگل همکاری کرده است تا این پروژه نوآورانه گوگل را ایجاد کند. Flux از هوش مصنوعی برای کمک به ساخت معماری بادوام، سازگار با محیط‌‌‌‌ زیست و پاسخگو برای کاربران استفاده می‌کند.

کافمن قبل از تأسیس Flux چندین شرکت را هدایت می‌کرد. او پس از جنگ آیشلر و طراحی چارلز و ری ایامز، یک تجارت موفق مبتنی‌بر خانه‌های پیش‌ساخته ایجاد کرد. این شرکت در طی سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۷ ضرر زیادی متحمل شد و پس از آن وی به عنوان مشاور به Google X پیوست.

ایده اصلی Flux کاهش ریشه‌ای هزینه‌ها و بهبود کیفیت ساخت در سراسر جهان است. سکویی که به همه اعضای جامعه سازندگان اجازه می‌دهد داده‌ها را به صورت یکپارچه به اشتراک بگذارند. اولین محصول آن، Metro Flux است که اطلاعات مربوط به منطقه‌بندی و دستورات محلی را جمع‌آوری می‌کند. در سال ۲۰۱۵، این شرکت ۲۹ میلیون‌دلار از بودجه سری B با مشاركت Temasek و Surbana Jurong Private Limited جمع‌كرد.

۲.     UpCodes: راه‌حلی نوآورانه برای قوانین ساخت و ساز شهری

هر ساختمانی یک تلاش مشترک بین مشتریان، معماران، طراحان، مشاوران، مهندسان و تیم های ساختمانی است. ماموریت این استارتاپ معماری ایجاد ابزارهایی‌است که این همکاری آسان‌تر می‌کند و روند به روز بودن با کد را ساده می‌کند. این پلتفرم شامل کدهایی در سطح فدرال، ایالتی و محلی و همچنین کدهای خاص در مناطقی مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی برق و ایمنی در برابر آتش است. این استارتاپ از طریق وب‌سایت و برنامه تلفن همراه، در دسترس است. در حال حاضر منابع ۴۰ ایالت از ایالات‌متحده را تأمین می‌کند. و به بیش از ۴۴۰۰۰ کاربر فعال ماهانه دست‌یافته که شامل معماران، مهندسان، بازرسان ساختمان و صاحبان خانه است.

 UpCodes کدها را به صورت کتابخانه‌ای ساده می‌کند. و به عنوان “پیشرفته‌ترین موتور جستجو ساخته شده برای صنعت ساخت و ساز” توصیف شده است.

UpCodes برای ایجاد رویکردی نوآورانه در مدیریت قوانین و کد‌های ساخت، یک تیم چند رشته ای را گرد هم آورده‌است. و این تیم کد ها را با یادگیری ماشین و علم داده ترکیب می کند.

قبل از راه‌اندازی UpCodes، برادران اسکات رینولدز و گرت رینولدز به ترتیب در معماری و مهندسی نرم افزار کار می‌کردند. شرکت‌های مشهوری مانند Foster + Partners ، FxFowle و Skidmore ، Owings & Merril از UpCodes استفاده می‌کنند. این شرکت تازه وارد در حال حاضر در Y Combinator مستقر در سیلیکون ولی حضور دارد.

۳.     RateGravity؛ تسهیلات خرید خانه به روشی نوآورانه

دو عضو سابق بانک‌جامعه، یک استارتاپ‌نوپا در بوستون راه‌اندازی کردند که خریداران خانه‌را بدون‌ِهیچ واسطه‌ای، به وام‌های کم‌بهره پیوند می‌دهد. این ابزار با استفاده از یک الگوریتم، محاسبه می‌کند که متقاضیان واجد چه نوع وام مسکنی هستند. RateGravity روند تصمیم‌گیری را برای افرادی که به دنبال خرید املاک هستند، ساده می‌کند.

این شرکت اخیراً موفق به جذب سرمایه‌ای بیش از ۲ میلیون دلار توسط بنیانگذار و مدیر عامل Evertrue Brent Grinna و BOSS Syndicate ، سندیکا AngelList که توسط شرکت سرمایه گذاری کمبریج Accomplice اداره می‌شود، شده است. به گفته BostInno ، RateGravity بیش‌از ۱۵۰ نفر را با ۴۰ میلیون دلار وام مسکن تایید‌شده در یک‌سال پیوند داده‌است. این سرویس در تلاش است انقلابی در نحوه کار املاک و مستغلات ایجاد کند. و ما از دیدن نحوه عملکرد آنها در سال های آینده بسیار هیجان زده هستیم.

۴.     ENVELOPE؛ سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز به کمک داده‌ها

برای خرید ملک، سرمایه‌گذاری یا هر نوع ساخت و سازی، چگونه اقدام می‌کنید؟ طبق روال سنتی به سراغ مشاورین املاک می‌روید یا به پلتفرم‌هایی که آگهی فروش گذاشته‌اند سر می‌زنید؟ این استارتاپ معماری، با مدل‌سازی کل شهر و استفاده از قوانین منطقه‌بندی و تمام داده‌های موجود در شهر، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و خرید را به فعالین حوزه ساخت و ارائه می‌دهد.

ENVELOPE، به رهبری سارا ویلیامز از MIT ، نرم افزاری مبتنی بر داده را زیر نظر SHoP توسعه داد. آنها در بازه بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ وظیفه سنگین مدل‌سازی شهر نیویورک براساس تفکیک و منطقه‌بندی را برعهده گرفتند.

از سال ۲۰۱۵ ، تیم مهندسان نرم افزار، ریاضیدانان کاربردی و کارشناسان منطقه‌بندی کار خود را ادامه دادند، قوانین منطقه‌بندی را تقویت و اصلاح کردند، از نظر جغرافیایی گسترش دادند و این فناوری را به راحتی در شهرهای جدید مقیاس پذیر کردند.

در ادامه بخشی از مزیت های این استارتاپ معماری ارائه شده است:

داده های فضایی

تجزیه و تحلیل فضایی، از جمله امتیاز دهی ظرفیت محله، مدل سازی نمای طبقه به طبقه، تجزیه و تحلیل سایت

تجزیه و تحلیل پیش بینی

تجزیه و تحلیل و پیش بینی پیشرفته برای داده های عمومی، پرداخت‌ها، شرکا و مالکان، برای تعیین دقیق فرصت های توسعه با پتانسیل سود

۵.     Black Spectacles: آموزش تخصصی برای معماری

مارک تیر، معمارِ دارای مجوز و مربی سابق در انستیتوی فناوری ایلینوی، پس از گذراندن منابع مختلف یادگیری آنلاین، Black Spectacles را تأسیس کرد. او فهمید که یک فرصت تجاری در دروس خاص معماران وجود دارد. وی ابتدا با متخصصان مختلف صنعت ارتباط برقرار کرد تا ببیند آیا علاقه کافی وجود دارد یا خیر. پس از دریافت پاسخ‌های مثبت از برخی از شرکتپ‌های برجسته معماری جهان، Teer تصمیم گرفت تا پلت فرم Black Spectacles را ایجاد کند.

این استارت آپ ۷ نفره با ارائه کلاس هایی برای محبوب ترین نرم افزار و ابزار صنعت، معماری خاص را هدف قرار می دهد. این پلتفرم بیش از دوازده کلاس در مورد ابزارهای مختلف طراحی، و همچنین یک دوره آماده‌سازی و مجموعه مقدماتی آزمون برای اخذ مجوز معماری، که با همکاری AIA  (موسسه معماران آمریکا) تهیه شده است را ارائه می دهد. حدود ۴۰ درصد از ۵۰ مشتری برتر معماری در جهان از خدمات ارائه شده توسط Black Spectacles استفاده می کنند.

۶.     Cover؛ طراحی خانه با چند کلیک!

استارت آپی تحت عنوان Cover Technologies Inc. ، که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد، با استفاده از سیستم ساخت اختصاصی شرکت و نرم افزار بهینه سازی طراحی، واحدهای مسکونی ارزان و مقرون به صرفه را طراحی می‌کند. با محبوبیت روزافزون واحدهای مسکونی، نرم افزار Cover چیزی را ارائه می‌دهد که سایر شرکت‌ها با واحدهای پیش ساخته ارائه نمی‌دهند و نیازی به هماهنگی با معماران، بخش‌های برنامه‌ریزی و پیمانکاران را از بین می‌برد. این باعث می‌شود معماری مدولار، به سطح بسیار متفاوتی برسد.

این نرم‌افزار فضایی برای کاربران فراهم می‌سازد که انواع واحدهای جانبی مُجاز به ساخت را طبق مقررات محلی جستجو کنند و بر اساس پاسخ‌های نظرسنجی، گزینه‌های طراحی کنند. خانه‌ های پیش ساخته Cover در حال حاضر فقط در لس‌آنجلس در دسترس هستند، اما این شرکت در حال رزرو در سراسر جهان است. آنها اخیراً ۱.۶ میلیون دلار بودجه از طریق General Catalyst و Khosla Ventures تأمین کردند.

۷.     Source – Architizer: آمازون برای معماران

Source شاخه جدیدی از Architizer است که به عنوان یک انجمن و سایت مخصوصِ نمونه کار، برای معماران و طراحان آغاز به کار کرد. از زمان راه‌اندازی آن، ۴۰،۰۰۰ شرکت معماری بیش از ۱۲۰،۰۰۰ پروژه را با برچسب قیمت متوسط ۳۳ میلیون دلار بارگذاری کرده‌اند. بنیانگذاران آن، مارك كوشنر و ماتیاس هولویچ، این پایگاه داده عظیم از پروژه‌ها و شركت‌ها را ساختند و هم‌اكنون در حال توسعه آنچه “آمازون برای معماران” نامیده می شود، هستند. Source قصد دارد معماران را با فروشندگان محصولات و تولیدکننده مواد در یک بازارِ بزرگِ آنلاین پیوند دهد.

Source قبلاً سرمایه گذاران جدیدی را از معماران، از جمله Bjarke Ingels و Jurgen Mayer H به دست آورده است و از شرکت کنندگان مشهوری مانند Studio Gang و SHoPArchitects برخوردار است. سال گذشته، Architizer  ۷ میلیون دلار از بودجه سری A دریافت کرد.


در ادامه بخوانید:

چگونه پروژه معماری بگیریم؟

چگونه وارد بازار کار معماری شویم؟


مقالات آموزشی پیشنهادی:

پورتفولو معماری

آینده شغلی معماری


فکر می کنید چه استارت آپ معماری و فناورانۀ دیگری در سال های آینده، شگفتی ساز خواهد بود؟


منبع: archipreneur.com

رضا دهقان


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل