۵ درس مهم از بهترین استودیوی عکاسی معماری جهان!

۵ درس مهم از بهترین استودیوی عکاسی معماری جهان!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: عکاسی معماری بیش از سادگی جنبه‌های تفصیلی از یک بنا را شرح می‌دهد. عکاسان معماری فضاهای ایجاد شده را با تغییر نور و سایه، رابطه پروژه با سایت و ارتباطات انسانی تفسیر می‌کنند. فراتر از انتقال اهداف معمار، بهترین عکاسان تصاویری را خلق می‌کنند که تجربیات پویا و چندگانه یک ساختمان را ارائه می‌دهد. آن‌ها داستان‌هایی تعریف می‌کنند که بینندگان را به کشف معماری در اذهان خود دعوت می‌کند.

برای مثال مجموعه کارهای Julien Lanoo نمونه بارز عکاسی حرفه‌ایِ معماری است. به همین دلیل استودیوی وی در مسابقهFirm Awards 2021  بهترین استودیوی عکاسی معماری نام گرفت. در این قسمت این پرسش مطرح می‌شود که کدام جنبه فعالیتی استودیوی Lanoo کارِ وی را از بقیه متمایز ساخته‌است؟ به یاد داشته‌باشید که تمامی جوانب در عکاسی معماری، از مرحله ساخت‌و‌ساز تا سکونت و حتی تخریب حائز اهمیت می‌باشد! همانطور که Lanoo در آثار خود، جهان معماری را فراتر از طراحی نشان می‌دهد.

در ادامه به ۵ عامل مهمی که از دیدگاه  Julien Lanoo در عکاسی معماری حائز اهمیت می‌باشد، پرداخته می‌شود!

۱. داستانی را برای گفتن پیدا کنید

مهمترین ویژگی یک عکس معماری، توانایی آن در روایت داستانِ پنهان شده در یک کار معماری می‌باشد! نکته‌ی قابل توجه در ابتدای کار این است که قبل از شروع عکاسی اطلاعات مربوط به موضوع خود را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات ممکن است درباره‌ی یک بنای تاریخی، یک سازه بومی و یا یک طرح مدرن و معروف باشد.

عکاسی معماری

عکس شما مهمترین جنبه‌های معماری مثل افراد، نور، سایه‌ها، شرایط جوی، عناصر معماری، ارتباطاتِ فضا‌ها و… را نشان می‌دهد. در واقع یک عکس معماری خوب چیزی فراتر از یک اثرِ زیباست که باعث درکِ بهترِ پروژه می‌شود. Lanoo بیان کرده‌است که بخش مهمی از روند کارش، بررسی طرح اولیه ای از پروژه‌ی ساخته شده‌ی معمار می‌باشد. این کار به وی اجازه می‌دهد تا ذات خالص ایده‌ی پروژه را در نظر بگیرد.

عکاسی معماری

برای مثال عکس‌های بنای تاریخی Rigot Stalars که توسط Lanoo گرفته شده‌اند، بازسازی این بنا را نمایان می‌سازد. یکی از این تغییرات، توسعه‌ی افقی بنا در سطح زمین برای تاکید بر تاریخی بودنِ بنا می‌باشد! از تغییرات دیگر می‌توان به  چوب‌های رنگ روشنِ بنا اشاره نمود که فضایی گرم را ایجاد کرده‌است.

عکاسی معماری

 

۲. انتخاب بهترین زمان برای عکاسی

در معماری همانند عکاسی، نور نقش مهمی را ایفا می‌کند. نور باعث ایجاد کنتراست، بازتاب، سایه و بافت می‌شود. جلوه‌های بصری یک ساختمان با توجه به شرایط جوی و ساعات روز ممکن است تغییرات بسیاری داشته‌باشد. در نتیجه این عوامل تاثیرات به‌سزایی در موفقیت یک عکس دارند.

عکاسی معماری

هیچ فرمول دقیقی برای انتخاب زمان مناسب وجود ندارد ولی ساعات ابتدایی و انتهایی روز نور متعادلی را برای عکاسی فراهم می‌کند. حتی ممکن است شما زمان‌های مختلفی از روز را برای عکاسی از یک ساختمان اختصاص دهید.

عکاسی معماری

همانطور که می‌دانید بافت ساختمان در طول روز تغییر می‌کند؛ برای مثال نماهای شیشه‌ای، محیط اطراف خود را منعکس می‌کنند. نکته‌ی جالب توجه در عکس‌های  Lanoo، دسته‌بندی متفاوت آن می‌باشد. هر یک از دسته‌ها طیف متفاوتی از احساسات و ارتباطات را نشان می‌دهد.

عکاسی معماری

۳. از مرتب بودن همه چیز اطمینان حاصل کنید

عکس‌های موفق معماری برای جذب مخاطبان و انتقال اطلاعات مربوطه، روایتی جذاب را به نمایش می‌گذارند. شما باید علاوه‌بر تنظیم نور و سایه با خطوط در عکس‌های خود بازی کنید.

عکاسی معماری

همچنین برای تنظیم درست کادر، دوربینِ خود را در راستای با سوژه قرار دهید. به عنوان مثال؛ عکس‌های Lanoo از سالن ورزشی Bon Lait، توجه افراد را به ساختار‌های خطی الوار‌ها جلب می‌کند. در این میان، چشم بیننده تصاویر ترکیبیِ ریتمیک از عمود‌ها، افقی‌ها و مورب‌ها را دنبال می‌کند.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

 

۴. ارائه دیدگاه‌های جدید

علاوه‌بر نورپردازی، عکس‌برداری از زوایای استراتژیک می‌تواند صحنه‌هایی با کیفیت ویژه که تصویر را به‌یاد ماندنی می‌سازد، ایجاد کند. این تکنیک به مخاطبان شما این امکان را می‌دهد تا ساختمان را از منظر جدیدی نگاه کنند. ما اغلب عکس‌های خود را هم‌راستا با چشم خود می‌گیریم. در صورتیکه عوامل دیگری مانند ارتفاع، تاثیر به‌سزایی در برداشت افراد از تصویر دارد.

عکاسی معماری

عکاسی معماری

به زوایای عکس های Lanoo که ازHangzhou Gateway گرفته‌شده، توجه کنید. درحالیکه عکسی از زاویه‌ی پایینیِ بنا بیانگر قدرت و تسلط است، عکس دیگر از زاویه‌ی مجاور بیانگر الگوها و فضای آن می‌باشد. عوامل گفته شده بیانگر این است که شما می‌خواهید بر کدام جنبه‌ی معماری تاکید کنید تا یک ترکیب جذاب ایجاد کنید.

عکاسی معماری

 

۵. روح زندگی را در عکس‌های خود بدمید

عکاسی معماری

یک اصل فلسفی قدیمی وجود دارد که می‌پرسد:” اگر درختی در جنگلی بیفتد و کسی برای شنیدن صدای آن در اطراف نباشد، آیا صدایی ایجاد می‌شود؟” اصلِ مشابهی نیز در صنعت ما مطرح می‌شود: اگر ساختمانی خالی و دور از چشم عموم باقی بماند، آیا باز هم این کارِ معماری است؟ از این گذشته، طراحی معماری همیشه ملزم به گسترش بُعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. در بهترین حالت، یک عکس می‌تواند این جنبه‌های چند ظرفیتی را نشان دهد.

عکاسی معماری

Lanoo می‌گوید:” بشر به همان اندازه كه معماری و سازندگان آن نشان می دهند، در محیط زیست ما آشكار می‌شود.” این بدان معناست که روابط انسان با محیطِ اطراف خود، تاریخ را در یک لحظه خاص نمایان می‌سازد. در واقع مخاطبان با تصورِ حضور خود در بناها، جذابیتِ داستانِ عکس را برای خود دوچندان می‌کنند.

عکاسی معماری

 

منبع: architizer.com

نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *