بازطراحی محوطه Becontree؛ توجه مجدد به طراحی نبش خیابان ها

محوطه Becontree واقع در شرق لندن، محدوده‌ای به‌جامانده از جنبش باغ-شهرهاست. حیاط‌های بزرگ، پارک‌ها و فضاهای سبز نامشخص در این محوطه، به دلیل تقسیم اراضی به قطعات مسکونی پدید آمده‌اند. انجمن سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA)، اخیراً خبری مبتنی بر طراحی مجدد بخش‌هایی از محوطه Becontree، توسط گروه طراحی “نیم‌تیم” منتشر کرد. بر اساس این رویداد، تلاشی برای بازطراحی دوازده کنج بلااستفاده در خیابان‌های شرق لندن، صورت می‌گیرد تا از این طریق، میدان‌هایی جدید پدید آیند.

هم‌زمان با جشن صدمین سالگرد شکل‌گیری محوطه Becontree، انجمن سلطنتی معماران بریتانیا با همکاری شرکت Create London و دهکده ایالتی لندن، آینده‌ای جدید و روشن را برای این محدوده متصور شدند. همچنین از شش شرکت معماری نوظهور و متوسط دعوت شد تا راهی را برای تبدیل نبش‌های بلااستفاده به محیط‌هایی جذاب و متنوع، پیشنهاد دهند.

محوطه Becontree

پیشنهادهای متعددی در خصوص افزایش فضای سبز تا بهبود پایداری در محوطه ارائه شد. چند نمونه از پیشنهادهای ارائه‌شده، به شرح زیر هستند.

  • گروه طراحی Okra

پیشنهاد این گروه، ایجاد پلتفرمی آنلاین برای دعوت از ساکنان بود. به‌طوری‌که افراد بتوانند آزادانه در سایت قدم بزنند. همچنین با یک طراحی اشتراکی، بتوانند محیطی جذاب و خلاق برای خودشان ایجاد کنند.

  • گروه RESOLVE

پیشنهاد این گروه، ایجاد فضاهای سبز در محل نبش خیابان‌ها بود. چند الگوی طراحی از سوی این گروه پیشنهاد شد تا در اختیار افراد قرار گیرد. هدف از الگوهای ارائه‌شده، خلق فضایی دل‌چسب و غنی با همکاری خود ساکنان بود.

  • استودیو طراحی Aki و Hayhurst & Co

پیشنهاد این گروه‌ها، طراحی نبش‌ها بر اساس تاریخ صدساله‌ی محوطه Becontree بود. به‌گونه‌ای که هر یک از نبش‌ها داستان خاصی را بازگو کند. به‌علاوه بتواند بیانگر گذشته و امتداد آن در زمان حال باشد.

  • استودیو Gil با همکاری Tisserin Engineers

پیشنهاد این گروه، سه مقیاس طراحی را شامل می‌شد. طراحی فضای سرگرمی برای تمام گروه‌های سنی، ایجاد امکان تولید غذا و علوم تغذیه و طراحی ایستگاه‌های چند عملکردی برای رفاه ساکنان.

درنهایت، گروه “نیم‌تیم” با ارائه پیشنهادی مبتنی بر ایجاد میدان‌هایی در نبش‌ها ، مسئولیت پیشبرد پروژه را به دست آورد. بر اساس این پیشنهاد، هر یک از این میدان‌های کوچک، فضایی برای تعامل، بازی، استراحت و رشد فراهم می‌کنند. به‌علاوه، امکانی را پدید می‌آورند تا مردم بتوانند به‌راحتی قدم بزنند، بایستند و حتی تماشا کنند. ترکیب هندسه، رنگ‌ها و مصالح موجود نیز، سبب می‌شود تا ساکنان، حس تعلق بیشتری نسبت به این میدان‌های کوچک داشته باشند.

 

مطالب مرتبط با این موضوع:

شهر ۱۵ دقیقه ای؛ آرمان شهری با محوریت پیاده

 

منابع:

archdaily.com

www.architecture.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل