آپارتمان بلند مرتبه Skaio؛ نقطه ی عطفی در ساخت و ساز مدرن چوبی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه آپارتمان بلند مرتبه Skaio بخشی از یک منطقه‌ی شهری در هیلبرون (Heilbronn) است. پس از آنکه حملات هوایی قسمت‌های قابل توجهی از بافت شهری، از جمله منطقه تاریخی شهر را از بین برد، در دهه‌ی ۱۹۵۰ به طور عمده بازسازی شد. در سال‌های اخیر، جمعیت آن به طور مداوم در حال افزایش بوده است. برگزارکنندگان نمایشگاه دوساله‌ی باغبانی فدرال آلمان (Bundesgartenschau) تصمیم گرفتند یک منطقه‌ی مسکونی جدید طراحی کنند.

آپارتمان بلند مرتبه Skaio

ساختمان های این منطقه توسط معماران مختلف طراحی شده‌اند تا حداکثر تنوع را تضمین کنند. یکی از این ساختمان‌های جدید، SKAIO است که توسط شرکت‌معماری Kaden + Lager در سال ۲۰۱۹ طراحی و ساخته شده‌است. SKAIO  به عنوان اولین بنای بلند مرتبه ی چوبی آلمان، نقطه‌ی عطفی در ساخت و ساز مدرن است. ۱۰ طبقه و ۶۰ آپارتمان دارد و طرح داخلی آن انعکاس دهنده‌ی واقعیت‌های جدید شهری‌است. از این ۶۰ واحد، ۵۶تای آن  را استودیوهای تک خوابه تشکیل می‌دهد.

اسکلت چوبی  آپارتمان بلند مرتبه Skaio تا حدود زیادی از نوع پیش‌ساخته و متشکل از سازه‌های نگهدارنده‌ی ساخته‌شده از چوب‌روکش‌دار است. این روش با ساختاری هوشمندانه، مصالح ساختمانی مختلف را به گونه‌ای ترکیب کرده‌است که به چوب اجازه‌ی ورود مجدد به شهرهای آلمان را بدهد. چرا‌که به عنوان عواقب پس از جنگ جهانی دوم در آلمان، چوب به عنوان یک ماده‌ی ساختمانی شهری محدود شده‌بود.

اگرچه قابلیت اشتعال برای چوب، یک نگرانی آشکار به نظر می‌رسید. اما جالب است بدانید که از نظر ایمنی در برابر آتش، عملکرد چوب در واقع بیشتر از فولاد است. در حالی که اثرات منفی زیست محیطی بتن توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است، طرح‌هایKaden + Lager ، با استفاده از چوب، حضور مطبوعی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال مقدار چوبی که برای SKAIO استفاده شده است، ۱۲۰۰ تن دی‌اکسید‌کربن ذخیره می‌کند. یک ماده‌ی ساختمانی واقعی که واقعاً سزاوار برچسب‌گذاری پایدار است. یک درخت صنوبر در شرایط خوب می‌تواند تا نیم متر در سال رشد کند. در‌حالی‌که تشکیل یک دانه شن ممکن است چندین هزار سال طول بکشد و هنوز برای تولید بتن بسیار مهم است. از طریق پیش‌ساختگی خارج از محل، چوب علاوه‌بر‌این، مزایای قابل توجهی نیز دارد که شامل ساخت سریع، دقیق و مناسب‌است.

 نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد این بنا، قابل تشخیص نبودن ساختارهای چوبی آنهاست که به علت تغییر لایه‌ی بیرونی ظاهرشان است. بنابراین ساختمان های آنها به راحتی شبیه کلبه های چوبی (نمایان) نیستند. بخشی از این به خاطر اعتدال مدرنیستی آنها است و تا حدی به دلیل سطح رویه‌ی پرداخت شده‌ی آن‌ها که اغلب با روکش آلومینیوم یا گچ است.

 

منبع: archdaily.com

فائزه پناهنده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل