موزه ZOYA؛ ترکیب فضای برون و درون در روایتگری جنگ جهانی دوم

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: Zoya Kosmodemyanskaya یکی از قهرمانان جنگ جهانی دوم است. او مدال قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد. شهرت وی به‌خاطر سخنانی‌است که او هنگام اعدام، شجاعانه و بدون ترس و در طرفداری از استالین به زبان آورده‌است. در سال ۲۰۲۰ یک میدان عظیم احاطه‌شده توسط یک دهکده، به عنوان مکانی برای مجموعه‌ی نمایشگاهی جدید Zoya ، انتخاب شد. این نمایشگاه برای یادبود وی در مسکو در نظر گرفته شده است. پروژه ی طراحی موزه ZOYA به معماران Architectural buro A2M  واگذار شد.

موزه ZOYA

با در نظر گرفتن مکانی به یادماندنی برای تاریخ جنگ جهانی دوم، معماران پروژه به علت همنشینی ساختمان ها در مجاورت فضای بازِ بسیار عظیم، در ذهن خودْ مفهومی را پیرامون ایده‌ی مقیاس ساختند.

این مجموعه‌ی دو طبقه با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع شامل محوطه‌ی نمایشگاه، کافه، فروشگاهِ هدایا و کلیه امکانات رفاهی مرتبط است. هر سالن یک حجم مستقل است که عملکرد نمایشی خاص خود را دارد و دارای چشم‌‌انداز‌هایی است که به مکان‌های نمادین در خارج مشرف است. این گونه است که چشم‌انداز تاریخی درگیر داستان نمایشگاه می‌شود.

تمام حجم‌ها توسط ستون‌هایی که به صورت محیطی ایجاد شده‌اند و به وسیع‌تر شدن مناطق مسقف و یكی‌ساختن ساختمان ها کمک می‌کنند، ساده می‌شوند. هندسه‌ی اصلی جبهه‌ی ساختمان که از پانل های بتنی ساخته شده است، جلوه‌های نوری را تیزتر می‌کند. برای نمایش سمبلیک در فضای باز به این نورها نیاز است. فضای داخلی مینیمالیستیِ ساخته شده از مواد طبیعی باعث برجسته شدن محتوای نمایشگاه می‌شود. کافه‌ای با شیشه‌های کف تا سقف و آشپزخانه در اطراف عنصر مرکزی شبیه اجاق گاز روسی قرار گرفته است.

فضای منظره‌ی اطراف ساختمان اصلی با یک مسیر منحنی پیاده‌رَوی به قطر ۵۰ متر احاطه شده است. از میان بناهای یادبودی مانند؛ مجسمه ی Zoya Kosmodemyanskaya ، یک موزه ی قدیمی، خانه ی  Kulikبه عنوان فردی نظامی اهل امپراتوری روسیه و  محل اعدام  عبور می‌کند تا در ترکیب با اشیای نمایش داده شده در نمایشگاه‌های موزه روایتگر جنگ جهانی دوم باشد. در یک کلام، شاید بتوان گفت این مجموعه، یک بیان اصیل است؛ شکل جدیدی از خاطرات جنگ جهانی دوم.

 

منبع: archdaily.com

فائزه پناهنده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل