خانه Narrabundah، خانه ای با حیاطی در ۲ سطح متفاوت!

خانه Narrabundah، خانه ای با حیاطی در ۲ سطح متفاوت!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Narrabundah در سایتی با منظره‌ی زیبا در جنوب شهر کانبرا واقع شده‌است. این سایت با اعمال تغییراتی مثل توپوگرافی زمین، سایبان‌های درختان و چشم‌اندازِ مناظر به نقطه‌ی عطف منطقه تبدیل شده‌است. ویژگی جالب توجهی که در این خانه ویلایی به‌چشم می‌خورد، حیاط متفاوت آن می‌باشد! حیاطی که در دو سطح متفاوت طراحی شده‌است! در واقع ورود به خانه با توجه به شیب متفاوت زمین از دو سمت؛ یعنی از ضلع‌های شرقی و جنوبی صورت می‌گیرد.

خانه Narrabundah

در ادامه به بررسی این خانه‌ی ویلایی می‌پردازیم.

خانه Narrabundah

حیاطی در دو سطحِ متفاوت!

 خانه‌ Narrabundah با متراژ ۴۴۰ متر‌مربع توسط استودیوی معماری Ben Walker در کشور استرالیا طراحی شده‌است. ویژگی جالب توجه این خانه حیاط‌های آن می‌باشد که در دو سطح متفاوت از زمین طراحی شده‌‌است.

خانه Narrabundah حیاط اول در کنار فضای نشیمن و آشپزخانه طراحی شده تا نور خورشید زمستانی را وارد این فضا نماید. این حیاط علاوه بر ویژگی گفته شده، یک فضای باز خصوصی را برای ساکنین خانه فراهم کرده‌است.

خانه Narrabundah

حیاط دوم در کنار پله‌ی داخلی اصلی واقع شده که دسترسی به طبقات را آسان نموده‌است. همچنین این حیاط علاوه بر فراهم نمودن نور طبیعی خورشید، سازماندهی مهمی را در بین فضای داخلی عمومی و خصوصی ایجاد کرده‌است.

خانه Narrabundah

پانل‌های پیش‌ساخته، عنصر اصلی سازه‌ای!

شیشه‌های دور‌تا‌دور خانه یک نمای نفوذپذیر از فضای بیرون به داخل خانه ایجاد کرده‌است. این خانه با استفاده از پانل‌های بتونی پیش‌ساخته، که از عناصر سازه‌ای اصلی می‌باشد، ساخته شده‌است.

خانه Narrabundah

پانل‌ها در مراحل اولیه ساخت در محل نصب شده و به‌تدریج با پوشش‌های دیوار، کف و سایر اتصالات ادغام شده‌است. عناصر فولادی به صورت کاملا دقیق ساخته شده‌اند تا کیفیت ویژه‌ای در بافت خانه ایجاد نمایند.

خانه Narrabundah

با افزودن این عناصر به تدریج نرمش بصری ویژه‌ای در ساختار اولیه خانه Narrabundah رخ داد! فضای داخلی خانه از نظر ویژگی‌های مادی و تاثیر برنامه‌ریزی آنها به‌دقت مورد توجه قرار گرفته‌است. برای مثال یک فضای ورودی ویژه با ورقات نازک فلزی طراحی شده تا نور خانه را تامین نماید.

خانه Narrabundah

خانه Narrabundah

عرصه‌بندی فضاهای داخلی

چیدمان فضای داخل خانه به گونه‌ای است که مناطق عمومی در فضای شرقی و اتاق‌های خصوصی در سمت غربی قرار گیرد. این فضا‌ها شامل ۴ اتاق خواب، آشپزخانه، سالن ناهار‌خوری، دفتر کار، اتاق مهمان، سالن بدن‌سازی و اتاق تئاتر می‌باشد.

خانه Narrabundah

خانه Narrabundah

بادگیر‌های خارجی تعبیه شده در بالکن شرقی به ساکنان این امکان را می‌دهد تا میزان آفتاب وارده را کنترل نمایند.

خانه Narrabundah

خانه Narrabundah

خانه Narrabundah

خانه Narrabundah یک محیط زندگی بسیار انعطاف پذیر و غنی از ویژگی‌های مادی و حسی می‌باشد. خانه‌ای که مکان ویژه‌ای را برای خانوادة در حال رشد خود فراهم آورده‌‌است!

منبع: archdaily.com

نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *