ویلا Chameleon، تعاملی بی نظیر با محیط پیرامون

ویلا Chameleon، تعاملی بی نظیر با محیط پیرامون

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در روستای Buwit اندونزی، ویلایی همنوا با طبیعت و سرریز از مناظر بکر به چشم می‌خورد. برآمده از زمین و نشسته در کنار رودخانه است. طراحی‌اش هر لحظه حس اکتشاف مخاطب را برمی‌انگیزد. در یک کلام، ردی از تمام آنچه که یک ویلا را بی‌مانند می‌کند در Chameleon پیداست.

ویلا Chameleon

ویلا Chameleon در ۲۰۱۷ توسط گروه معماری word of mouth  در بافت سرسبز منطقه ساحلی جنوب غربی بالی، ساخته شده است. این ویلا در زمینی به مساحت یک هکتار، مشرف به یک جنگل انبوه بر روی رودخانه‌ای ملایم قرار گرفته است. این رودخانه در انتهای شیبی به حدفاصل ۱۱ متر از سطح قرارگیری ویلا در طول غربی ملک جریان دارد. چالش اصلی معماری در این پروژه، خلق فضایی در ارتباط کامل با محیط پیرامون و توپوگرافی سایت بوده است.

ویلا Chameleon

معماران در این ویلا، با محو کردن مرزهای بین محیط‌های طبیعی و ساخته شده، ایده‌های “معماری منظر” را پیاده کرده‌اند. بنابراین، گویا ساختمان‌ها بخشی از زمین‌اند که گاهی در درونش ناپدید می‌شوند و در قسمتی دیگر از آن خارج می‌شوند.

ویلا Chameleon

ساختمان‌ها به دنبال خطوط عوارض زمین شکل گرفته و به سمت رودخانه‌ی پایین و جنگل در آن سو کشیده می‌شوند. چرخش فرم ساختمان در زمین از این معیارها پیروی می‌کند. این شکل‌گیری، امکان ایجاد فضاهای میانیِ باغ مانندی را برای لذت بردن می‌دهد. در غیر اینصورت، تجربه‌ای مطلوب در چنین شیبی دشوار می‌نماید.

پلان ویلا Chameleon

طبق معماری سنتی بالی، هر فضا عملکرد مختلفی دارد. در این نوع معماری فضاهای عمومی در ارتباط با فضاهای باز و فضاهای خصوصی‌ در حجم‌های بسته‌تری قرار دارند.

ویلا Chameleon

در سرتاسر ویلا Chameleon  حس اکتشاف در مخاطب برانگیخته می‌شود. مثلا مخاطب تصور می‌کند به جنگلی بی وقفه نگاه می‌کند در حالی که سقف طبقه‌ی زیرین را براندازی می‌کرده است. همچنین در جایی دیگر مخاطب حین عبور از شکافی عمیق با راهرویی متصل به اتاق خواب‌های مهمان، مواجه میشود.

ویلا Chameleon

ساختمان اصلی در دو طبقه از ایده حجم‌های مستطیلی بر روی یکدیگر در محورهای متفاوت پیروی می کند. این احجام از یک قاب بیرونی تشکیل شده اند. قاب داخلی، که مردم بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند، توسط این قاب خارجی نگه داشته و محافظت می‌شود.

ویلا Chameleon

هدف از قاب خارجی محافظت از فضاها در برابر عناصر خارجی و ایجاد عایق است. سقف‌های پشتیبان “مستتر با پوشش گیاهی”  اثر خنک‌کننده برای فضاهای زیرین دارند و به جمع‌آوری آب باران هم کمک می‌کنند. این در حالی است که از فضای بین سقف دو قاب برای نگهداری تجهیزات فنی استفاده شده‌است.

ویلا Chameleon

در نهایت ویلای Chameleon ترکیبی از حجم های مدرن اما در عین حال “خاکی” و ارگانیک است. در این پروژه عمدتا از مصالح طبیعی و محلی استفاده شده‌است. این ابتکار تهیه کنندگان و صنعتگران محلی را حمایت می‌کند و تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز به حداقل می‌رساند.

ویلا Chameleon

رویکرد اصلی پروژه استفاده از سیستم های سبز دوستدار محیط زیست است. به این منظور همانطور که گفته شد، از خنک کننده‌های منفعل و مواد پایدار استفاده شده‌ است. صفحات خورشیدی، سیستم بازیافت آب و جمع آوری آب باران از دیگر موارد استفاده از سیستم سبز در این ویلاست.

ویلا Chameleon

 

منبع: archdaily.com

محدثه فتح اللهی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *