شومینه خانه ؛ بررسی ۱۰ خانه با شومینه ای در قلب آن

شومینه خانه ؛ بررسی ۱۰ خانه با شومینه ای در قلب آن

اختصاصی کانون معماران: در نیمکره شمالی چند ماه به بهار مانده است. این فصل مختص نشستن جلوی شومینه و در آغوش کشیدن گرمای آتش است. در این مقاله  ۱۰ اتاق نشیمن دنج، که در آن شومینه به عنوان قلب طراحی داخلی بوده‌است را بررسی می‌کنیم.

 

در طول مقاله، شومینه خانه های زیر را بررسی خواهیم کرد:

– خانه های دوقلو خیابان Sorauren

– خانه Three Chimney

– خانه Ridge Pound

– خانه Teton

– خانه ای برای پدربزرگ و مادربزرگ

– اقامتگاه Smith

– خانه Wasatch

– خانه Lincoln

– خانه Little Peek

– خانه Casa Prè de Sura

شومینه در نشیمن خانه

خانه های دوقلو خیابان Sorauren

 این خانه ها در خیابان‌های ۱۱۶ Sorauren و ۱۱۸ Sorauren در کشور کانادا، توسط استدیو Ancerl طراحی شده‌است. در این خانه از مواد طبیعی و منسوجات فراوان استفاده شده‌است. یک شومینه دیواری سیاه بر روی دیوار بتنی محکم قرار گرفته‌است. پایه شومینه برای ایجاد فضایی دنج گسترش یافته است. این فضا برای لذت بردن کافی از گرمای شومینه بسیار مناسب است. فضای گرم و صمیمی ایجاد شده تا دورهمی کوچک بین صاحبان خانه و میهمانان در قلب خانه شکل گیرد.

شومینه در نشیمن خانه

شومینه خانه Three Chimney

خانه Three Chimney توسط T W Ryan Architecture، در ایالات‌متحده آمریکا طراحی شده‌است. خانه ای مدرن با آجر سفید در ایالت ویرجینیا. خانه Three Chimney دارای سه دودکش سفید رنگ است. یکی از آنها در اتاق نشیمن کاملاً زیبا و پوشیده شده از آجر سفید قرار دارد. دیوارها و سقف‌های سفید و بلند، تضاد جالبی با مبلمان روکش‌دار سنتی ایجاد کرده‌است. رنگ‌های گرم از بنفش کم‌رنگ تا زرد خردلی در صندلی‌های کنار شومینه استفاده شده است. این تونالیته رنگ در ماه‌های سرد زمستان کاربردی است و همچنین در تمام فصول زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

شومینه در نشیمن خانه

خانه Ridge Pound

این خانه در کشور آمریکا، توسط Tsao & McKown طراحی شده‌است. آن‌ها هنگام طراحی خانه از اصول معماری ژاپن استفاده کرده‌اند. می‌توان تاثیر شومینه تعبیه شده بر روی یک منقل سنگی مربع شکل که بین اتاق نشیمن و اتاق ناهارخوری قرار دارد را مشاهده کرد. طرح irori یک شومینه سنتی ژاپنی است که اغلب بصورت مربع است و در وسط اتاق قرار دارد. دود توسط یک لوله برنزی به شکل هرم کوچک، که از سقف سالن اویزان است گرفته می‌شود. لوله با جزئیات چوب و منسوجات کرم رنگ پر شده‌است.

شومینه در نشیمن خانه

شومینه خانه Teton

خانه Teton، توسط  Olson Kundig در ایالات متحده آمریکا طراحی شده‌است. چشم‌انداز این خانه به سمت کوهستان Jackson Hole در منطقه Wyoming است. این منظره با تغیرات فصلی مانند تابلوی زنده برای خانه عمل می‌کند و دیگر نیازی به تزئینات نیست . Olson Kundig از پنجره‌های سرتاسری برای بهره‌گیری از چشم اندازهای طبیعی استفاده کرده‌است. شومینه مشکی جذاب در مرکز دیوارهای شیشه ای قرار گرفته است. فرم ساده شومینه با صندلی‌های چرمی به رنگ قهوه‌ای و همچنین سطوح چوبی و منسوجات بافته شده تکمیل می‌شود. چشم‌انداز زیبا با وجود شومینه و ترکیب مبلمان، فضایی دعوت کننده و آرامش‌بخش را ایجاد می‌کند.

شومینه در نشیمن خانه

خانه ای برای پدربزرگ و مادربزرگ

این خانه در ایالات متحده آمریکا، توسط Dash Marshall طراحی شده‌است. مرمت و بازسازی این خانه در کالیفرنیا توسط گروهی اسپانیایی انجام شد. فرم‌های هندسی استفاده شده در آن نشانی از ساختارهای مذهبی دارد. اما در اتاق نشیمن این خانه، جایی که یک شومینه آجری گسترده روی یک دیوار نشسته است، هیچ چیز زاهدانه‌ای وجود ندارد. یک نقاشی و یک فرش رنگارنگ موجب نشاط در اتاق شده‌اند. این در حالی است که دو میز فلزی استوانه‌ای با گرمای آتش در فضا می‌درخشند.

شومینه در نشیمن خانه

اقامتگاه Smith

این اقامتگاه توسط MacKay-Lyons Sweetapple در کشور کانادا طراحی شده‌است. داخل این خانه با یک شومینه عظیم در اتاق نشیمن بسیار گرم و مطبوع به نظر می‌رسد. شومینه از گرانیت ساخته شده که از معادن مجاور تهیه شده‌است. این شومینه دارای یک دریچه برای آتش و دیگری برای ذخیره کنده‌های چوبی است. خرپاهای مشکی فلزی بر روی شومینه سوار شده‌اند. در مقابل شومینه، یک فرش با پرزهای بلند و دو کاناپه چرمی قهوه‌ای طرح کلاسیک اتاق نشیمن را تکمیل کرده‌اند.

شومینه در نشیمن خانه

خانه Wasatch

خانه Wasatch در ایالات متحده آمریکا، توسط Olson Kundig طراحی شده‌است. یک دودکش برنز عظیم کتابخانه را احاطه کرده است. به لطف یک مبل مخمل بزرگ و دو صندلی چرمی به رنگ قرمز-نارنجی، حس اتاق نشیمن را دارد. این چیدمان در جلوی شومینه غیرمعمول که شکل عجیبی دارد قرار گرفته‌است. شومینه با لوله یکپارچه ساخته شده‌است و در وسط آن دو درب وجود دارد. یک پالت رنگی از قهوه‌ای تیره و خاکستری فضای مطبوع و گسترده‌ای را ایجاد کرده‌است. این در حالی است که قفسه‌های کتاب تا سقف شومینه را پوشانده‌اند.

شومینه در نشیمن خانه

خانه Lincoln

 این خانه در کشور بلژیک و  توسط دفتر Notan اجرا شده‌است. طراحی شومینه این خانه توسط معمار و طراح مدرن،Alvar Aaltoinspired انجام گرفته‌است. اجرای این پروژه توسط دفتر Notan در شهر بروکسل صورت گرفته‌است. این شومینه درکنج قرارگرفته و از بلوک‌های ساختمانی بتونی و سرامیکی با رنگ نارنجی‌گرم و خاکستری‌کم‌رنگ ساخته شده‌است. معمار این پروژه می‌گوید: “یک شومینه نوعی عنصر مصنوعی در یک خانه است. من می‌خواستم یک احساس طبیعی و خشن را برای چنین عملکردی ابراز کنم”.

شومینه در نشیمن خانه

خانه Little Peek

خانه Little Peek در ایالات متحده آمریکا، توسط استودیو Berman Horn طراحی شده‌است. این پروژه، یک خانه برای گذران تعطیلات در ساحل Maine است؛ که توسط بنیان‌گذاران استودیو برای خودشان طراحی شده‌است. این خانه برای استفاده در تمام فصول سال در نظر گرفته شده‌است. اما به لطف فضای داخلی سبک و پنجره‌های بزرگ و همچنین پاسیوی محصور، حال و هوای تابستانی دارد. اما در اتاق‌نشیمن یک شومینه‌دیواری در دل یک دودکش سنگی باریک، به گرم‌نگه‌داشتن اتاق در زمستان‌های سرد کمک ‌می‌کند.

شومینه در نشیمن خانه

خانه Casa Prè de Sura

این خانه در کشور ایتالیا، توسط معماران اتریشی Casati طراحی شده‌است. یک شومینه مستقل به شکل منشور ذوزنقه‌ای این اتاق نشیمن را تزئین کرده‌است. این خانه شیروانی دارای دیوارهایی از جنس سنگ آهک زبر است. شومینه سفید به عنوان یک عنصر تزیینی و همچنین یک منبع حرارتی عمل می‌کند. به طور ماهرانه با یک شکاف در کناره دیوار طراحی شده‌است که صاحبان می‌توانند کنده‌ها را در آن‌جا انبار کنند. رنگ‌های بژ و کرم، مطابق با رنگ آتش، شومینه و دیواره‌های سنگ آهک ترکیب شده‌اند.

شومینه در نشیمن خانه


مطالب پیشنهادی:

خانه پیش ساخته ؛ طراحی خانه‌ای کوچک در دل طبیعت!

خانه چوبی ؛ خانه ای که پس از چندین سال توقف تکمیل شد!


منبع: dezeen.com

سیما حسن‌زاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *