خانه‌ پیله‌ ای، خانه‌ ای برای رهایی در جامعه مدرن

خانه‌ پیله‌ ای، خانه‌ ای برای رهایی در جامعه مدرن

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: با شرح حالی که معماران L’eau از طرح خانه‌ پیله‌ ای ارائه داده‌اند، می‌توان تصور محیط شخصی‌سازی شده برای محافظت از خود در برابر محیط بیرونی را داشت.

خانه‌ پیله‌ ای

محافظت پیله ‌ای کرم ابریشم چگونه با معماری می‌تواند ارتباط داشته باشد؟

پدیده «Cocooning» اصطلاحی است که توسط روانشناس اجتماعی آلمانی S.Popcon مطرح شده است. و به معنی عادت کرم‌ابریشم است که درون یک پیله پنهان می‌شود و خود را از محیط پیرامون محافظت می‌کند. بخاطر جامعه مدرن امروزی مردم برای حفظ آرامش به وسیله فضاهای محصور کوچک از فعالیت‌های مزاحم بیرونی در امان می‌مانند. واژه Cocooning در معنی جدیدش متفاوت از نوع گذشته خود است. این واژه به طور عادی جدا و رهایی معنی می‌شود. ولی اینجا به معنی این است که افراد اوقات فراغت خود را در فضاهای شخصی‌شان سپری می‌کنند.

خانه‌ پیله‌ ای

همچنین افراد مدرن خواهان فضای آرامش‌بخشی هستند. که بتواند در محیط شخصی‌شان از جامعه شبکه‌ای که بیش از حد در معرض اطلاعات قرار دارد، تضمین کند. این نوع ترکیب جمعیتی مدرن، حریم خصوصی افراد را که توسط خود شخص در پیچیده‌ترین مراکز شهری هستند حفظ می‌کند. این چنین سبک زندگی‌های متفاوت ساخته می‌شود.

خانه‌ پیله‌ ای

امروزه با تغییر الگو در طراحی ساختمان می‌توان از تشویش جامعه مدرن دور شد.

در فرآیند ساخت منطقه مسکونی آرام، Banpo Cocooning یک استراتژی معماری است که در آن خانه‌ ها و شهرها در تعامل با یکدیگر هستند، و از پدیده نوسازی اجتناب می‌کنند. اثر این تلنگر در مرکز شهر در حال تغییر، به تدریج باعث تغییر مثبت منظر شهری به صورت نرم نه با زور می‌شود. همچنین این تغییر «منظره روزانه» باعث می‌شود مردم الگوی خاص خود شکل دهند.

خانه‌ پیله‌ ای

این تغییر کوچک در ناخودآگاه مردم همیشه تلاش می‌کند تا در همه چیز معنا پیدا کند. به عبارت دیگر، نوعی اثر Apophenia[۱] را تداعی می‌کند. Apophenia یافتن یک الگو در میان بی نظمی و سرزندگی و تغییر جدیدی را در مناطق شهری به ارمغان می‌آورد.

این طرح حتی می‌تواند بین مناطق مسکونی سطح چهارم و پنجم که در کنار جاده قرار دارند، کارساز باشد. ساختمان‌های مسکونی این طرح که به جز فضای پارکینگ روی زمین بنا شده‌اند، تمایل زیادی به نقض حریم خصوصی دارند. مسأله اصلی ایجاد ناامنی در ساختمان‌های چندطبقه و خانه‌های اطراف است که رسیدگی به آن دشوار می‌باشد. که تنها می‌توان با ایجاد فضای جداسازی قانونی و ساختار مسدودکننده مانع دید از پنجره، به این موضوع پرداخت.

خانه‌ پیله‌ ای

بنابراین، ساختمان‌های مسکونی در مرکز شهر نیازمند یک مرز محصور هستند که بتواند از تجاوز به حریم خصوصی محافظت کند. Cocoon در درون این مرز یک لایه هوای انعطاف‌پذیر جهت فضای آرام در درون ساختمان ایجاد می‌کند. که این طرح می‌تواند از حریم خصوصی در برابر ساختمان‌های اطراف محافظت کند.

این نوع لایه‌سازی با توجه به روابط محرمانه با ساختمان‌های اطراف در مناطق مسکونی، از نظر ظاهری محدودیت ایجاد می‌کند. اما باعث می‌شود که منظره داخلی در امنیت قرار گرفته باشد.

خانه‌ پیله‌ ای

[۱] نوعی اختلال است که فرد در مکان های عادی مانند بیابان، جنگل، دشت و کوهستان در میان طبیعت اشیاء آشنا را شناسایی می‌کند.

سودابه آقابالازاده

منبع: archdaily.com

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *