PARK PARK؛ سرزمین عجایبی رنگارنگ در محله

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: همیشه داشتن نگاه متفاوت به پیرامون‌مان منجر به نوآوری‌های جالب توجه می‌شود! زمین‌های بلااستفاده‌ی زیادی در شهرها وجود دارد که بنابر عدم تعریف کاربری ویژه برای آن‌ها تبدیل‌ به جای پارک خودروها شده‌اند. این زمین‌ها که پتانسیل تبدیل شدن به یک فضای عمومی در محله دارند؛ ناخواسته تبدیل به فضاهای سرد و بی‌روح شهری شده‌اند. پروژه‌ی PARK PARK حاصل یک کنجکاوی و تفکر خلاق نسبت ‌به زمین‌های خالی در شهر‌ها است.

entry

همه‌ی ما با منظر نامناسب محدوده‌های خالی و آلوده در شهرهایمان آشنا هستیم. در آمریکای شمالی هم، وضع به همین ترتیب است! در سال ۲۰۲۰ میلادی، تیم معماری Public City Architecture در محدوده‌ای به مساحت ۱۴۰۰۰ فوت‌مربع ایده‌ای نو ارائه دادند. طراحی پروژه‌ی PARK PARK در یکی از همین زمین‌ها که مدت‌ها در کلگری کانادا بدون استفاده مانده‌بود، شکل گرفت.

سرزمین عجایب PARK PARK

فضای پروژه‌ی PARK PARK، با رنگ‌های متنوع و شادی که در طراحی آن استفاده شده؛ فضایی پویا برای فعالیت‌های شاد محله فراهم کرده‌است. در این پروژه نگاهی متفاوت به زمین بدون استفاده، طراحی و بازتعریف کاربری سرزنده به‌جای زمینی خالی و سرد انجام گرفت. این ایده‌پردازی موجب ایجاد دیالوگی درخصوص تغییر نگرش در شهر نسبت به زمین‌های خالی در محله‌ها شده‌است.

محدوده‌ی PARK PARK، با داربست‌هایی با ارتفاع بلند و در مقیاس یک ساختمان، محصور شده‌است. این حصار به نوعی مانند یک نماد برای ساکنین محله می‌باشد. موجب شناخته شدن این محدوده از سوی آن‌ها می‌شود. اشیای نمادین طراحی شده در داخل آن را نیز حفاظت می‌کند.

علائم و اشیای نمادین، رنگ‎‌های شاد استفاده‌شده در پارک و … مانند یک سرزمین عجایب برای کاربران حس و حالی متفاوت و پویا خلق می‌کند. تمام طرح‌ها، اشیا و نمادهای استفاده‌شده در پروژه‌ی PARK PARK، ذهنیت تمام کاربران آن را از یک زمین خالی و پارکینگ خودرو متزلزل می‌کند. چه کسی فکر می‌کند که یک پارکینگ سرد و یک زمین خالی، تبدیل به سرزمین عجایبی رنگارنگ شود؟!

چنین پروژه‌هایی موجب تغییر دستورکار برنامه‌ریزی شهری می‌شود. تصمیمات و ضوابط شهر و فضاهای عمومی نیز متناسب با آن‌چه که موجب لذت و خاطره‌ی شهروندان می‌شود تغییر می‌کند. ساکنین از شهر و گوشه‌کنار آن، چیزی بیش از یک راه و معبر انتظار دارند. آن‌ها در پروژه‌هایی مشابه PARK PARK، فرصت تفریح و گذران اوقات خوش با دوستان خود را دارند.

در اِلِمان‌های شاد طراحی‌شده در این پارک که توخالی هستند و مانند یک جداره‌ی دید‌وندید عمل می‌کنند، فعالیت‌های متنوع کاربران دیده می‌شود. شادی کودکی که هاکی بازی می‌کند دیده می‌شود. قهقهه‌ی دوستان جوان شنیده می‌شود. گپ‌و‌گفت کاربران دیده‌می‌شود. چه‌چیزی بهتر از تجربه‌ی لحظات خوش در یک محیط با کیفیت؟!

منبع:

www.archdaily.com

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل