خانه‌‌ی آسمان؛ خانه‌ای در دره‌ی آسمان‌خراش‌های عظیم

خانه‌‌ی آسمان؛ خانه‌ای در دره‌ی آسمان‌خراش‌های عظیم

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: سایگون (Saigon) از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ویتنام است که دارای بیشترین تراکم ساخت و ساز و وسایل نقلیه است. با این تعریف از شهر سایگون، فقدان فضای سبز و به دنبال آن نبود آرامش به وضوح قابل مشاهده است.

استودیو طراحیMIA  در بین آسمان‌خراش‌های نزدیک به هم این شهر، شروع به ساخت خانه ‌ای به نام “خانه آسمان” کرد.

خانه‌‌ی آسمان

بنابر درخواست و اشتیاق صاحب خانه به ایجاد آرامش همراه با لذت درونی، تیم طراحی یک طرحی را ارائه داد، این طرح برای ارتقا ارتباط عمودی و افقی بین انسان و انسان و همینطور انسان با طبیعت در این خانه است.

خانه‌‌ی آسمان

راه‌حل پیشنهادی ایجاد پیوندهایی بین فضاهاست. به طوری که عناصر طبیعی را می‌توان در هر گوشه و کنار فضای خانه وارد کرد. این طرح بدون دخالت در متراژ زمین و یا حتی فضاهای غیرضروری داخل خانه است.

خانه‌‌ی آسمان

نقشه خانه آسمان به دو قسمت تقسیم شده است. به این صورت که یک قسمت به نور، باد، آب و درختان اختصاص دارد و نیمه دیگر آن برای فعالیت‌های خانواده.

خانه‌‌ی آسمان

رویکرد اصلی طرح، مشترک باز شدن در هر چهار طرف است که یک ارتباط عمودی بین خانه و آسمان است. همین امر باعث شده تا خانه آسمان، طبیعت را به طور غیرمستقیم دریافت کند و بتوان تغییرات هوا و روز را احساس کرد.

خانه‌‌ی آسمان

بدین جهت معماری دیگر به بافت پیرامونی‌اش وابسته نیست و چشم‌انداز ماندگار خود را بیان می‌کند. در این پروژه ارتباط انسان و طبیعت از بسیاری جهات بیان شده است. از طریق همین شکاف‌ها ارتباط‌های عمودی بین فضاهای قابل استفاده افزایش می‌یابد.

خانه‌‌ی آسمان

موضوع اصلی خانه همین شکاف‌ها باعث شده والدین و فرزندان یکدیگر را از هر گوشه و کنار خانه ببینند. بدین ترتیب معماری می‌تواند از طریق همین هماهنگی با طبیعت، روح مردم را التیام بخشد.

در پایان جمله‌ای از وینسنت ون گوگ که: “اگر شما واقعا عاشق طبیعت هستید، در همه جا زیبایی خواهید یافت”.

خانه‌‌ی آسمان

خانه‌‌ی آسمان

 

منبع :

archdaily.com

dezeen.com

سودابه آقابالازده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *