ALL Colours Sidewalk؛ یک پیاده راه با تجربه های رنگارنگ

ALL Colours Sidewalk؛ یک پیاده راه با تجربه های رنگارنگ

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پیاده راه ها از فضاهای عمومی باکیفیت در یک شهر می‌توانند به حساب بیایند. پیاده راه ها به‌عنوان فضاهای اشتراکی روزانه موجب ارتباط بخش‌های مختلف شهر باهم می‌شوند و افراد زیادی را در سطح شهر جابه‌جا می‌کنند. این گذرها در کنار خیابان‌ها بخش زیادی از یک شهر را تشکیل می‌دهند. در سائو پائولو (São Paulo) واقع در برزیل، پیاده راه های سرزنده با شرایط ویژه برای کاربران آن‌ها بسیار کم هستند. در بسیاری موارد، پیاده راه ها بسیار باریک هستند و طوری‌که باید از آن‌ها محافظت نمی‌شود. علاوه‌براین گاهی موانعی هم در آن‌ها برای گذر وجود دارد که استفاده از آن‌ها برای عابرین در سطح شهر مشکل می‌شود.

پیاده راه به عنوان فضای اشتراکی

تیم فعال در طراحی پیاده راه ALL Colours Sidewalk، به پیاده راه صرفاً به‌عنوان یک زمین سنگ‌فرش شده نگاه نمی‌کنند. آن‌ها پیاده راه را به‌عنوان یک محیط دارای پتانسیل برای تجربه‌ی لحظاتی از شهر می‌دانند. در مسیر پیاده راه ها بسیاری از زیرساخت‌های شهری قرار دارد. این محدوده‌ها از شهر؛ تیرها، تابلوهای روشنایی، مبلمان ویژه‌ی شهری و نیز درختان و بخشی از فضای سبز را در برمی‌گیرند. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که پیاده راه ها به‌عنوان رابط بین خیابان و فضاهای خصوصی به حساب می‌آیند و می‌توانند جزئی از مناظر اساسی یک شهر سالم را تشکیل دهند. منظور از پیاده راه های دارای پتانسیل ایجاد فضایی با قابلیت دسترسی بالا و امکان پیمودن مسیری دل‌پذیر است.

جداره ی پیاده راه

یک پیاده راه با تجربه‌های رنگارنگ با توجه به رویکردهای مطالعاتی جهانی

یک پیاده‌روی جهانی: پروژه‌ی پیاده راه ALL Colours Sidewalk، به‌دنبال درک بیش‌ترین مفاهیم قابل اعمال در یک پیاده‌راه شهری بود. تیم طراحی سعی داشتند بنابر تئوری‌های قابل بررسی در فضاهای عمومی شهری در جهان طراحی این پروژه را در سال ۲۰۱۸پیش ببرند. مواردی از قیبل پویایی شهری، قابلیت دسترسی، راه‌حل‌های پایداری، هنر، مبلمان شهری و مکان‌سازی از مفاهیم مورد بررسی در این پروژه بود. به‌طورکلی از این مفاهیم در جهان هم برای بهبود و سرزندگی فضاهای عمومی شهری استفاده می‌شود.

سازه چوبی

سازه‌ی چوبی

در این پروژه عنصری که بیش از همه خودنمایی می‌کند، سازه‌ی چوبی است که باعث کنجکاوی کسانی می‌شود که از آن‌‌جا عبور می‌کنند. قرارگیری صندلی‌ها در ارتفاعات مختلف، شرایط متفاوت و امکانات ویژه، دیدهای مختلف؛ رنگ و حس و حالی روشن و شفاف را به عابرین می‌بخشد. در سطوح بالاتر، متریال چوبی استفاده شده، به پانل‌های چندوجهی تقسیم می‌شود که مسیر عبور و مرور را معین می‌کند. سازه‌ی چوبی استفاده شده در ساختار این پیاده‌رو، به لحاظ بصری چشم‌انداز جالب توجهی را در کنار خیابان ایجاد می‌کند. به هنگام عبور از مسیر بهبودیافته، از نگاه عابرین نیز مناظر پیرامون متفاوت و جالب جلوه می‌کند.

پانل های سازه چوبی

این قطعه‌ی طراحی‌شده علاوه‌بر این‌که یک مبلمان شهری به‌حساب می‌آید موجب ایجاد انگیزه در مردم برای حفاظت آن نیز می‌شود. پروژه‌هایی از قبیل ALL Colours Sidewalk در شهرها، موجب تغییر نگرش افراد در تفکر نسبت به جنبه‌های مختلف طراحی بخش‌های مختلف شهر نیز می‌شود. چنین نگاهی به فضاهای باز شهری، موجب بالا رفتن تعامل اجتماعی افراد باهم در محیط شهری می‌شود. هم‌چنین تعامل بین مردم و محیط ساخته‌شده‌ی پیرامونشان را نیز بالا می‌رود.

کف سازی

کف‌سازی

کف‌سازی یک پیاده راه از ملزومات آن محسوب می‌شود. در این پروژه نوعی کف‌سازی انتخاب شده‌است که در قسمت زیرین آن، بخشی برای تخلیه‌ی آب جهت بازگشت آن به خاک تعبیه گردیده‌است. مزیت این نوع کف‌سازی در کنار باغچه‌های پیرامون، نفوذپذیری آب از طریق خاک باغچه‌هاست. بخشی از آب تخلیه‌شده، گیاهان کاشته‌شده در باغچه‌ها را آبیاری می‌کند. بخشی دیگر نیز توسط خاک جذب می‌شود. چنین اقداماتی، به زهکشی استاندارد شهری کمک می‌کند و از جاری شدن سیل در خیابان‌ها و عابرگذرها که یکی از معضلات رایج در سائو پائولو است؛ جلوگیری می‌کند.

طرح ایزومتریک پیاده راه

در حال حاضر تعداد فضاهای سبز در شهرها بسیار ناچیز است. بسیار از نقاط شهر پوشیده از آسفالت و مصالح بتنی است. این متریال‌های صلب مانع جذب آب باران درون خاک می‌شوند و سیستم زهکشی شهری را با مشکل روبه‌رو می‌کنند. حال آن‌که اقداماتی از قبیل سیستم تخلیه و بازگشت آب به خاک به راحتی از این موضوع به هنگام بارش باران جلوگیری می‌کند. به همین دلیل انتخاب کف‌سازی مناسب، برای تضمین هدف موضوع، پیرامون تخلیه آب، از چالش‌های اساسی این پروژه محسوب می‌شد.

یکنواختی کف، ایجاد بافت آن و علائم و نشانه‌های قابل لمس روی آن و نیز توجه به چگونگی مراقبت از مصالح پیشنهادی از مسائل قابل تأمل به حساب می‌آمد. پروژه‌ی ALL Colours Sidewalk، دارای علائم و نشانه‌هایی است که به افراد نابینا نیز در جهت‌یابی و تعیین مسیر خود کمک می‌کند. در طول مسیر اطلاعاتی از خود پروژه، نقشه‌ای از امکانات حمل‌ونقل عمومی محل و نیز اطلاعاتی از اماکن دیدنی اطراف نیز قرار دارد. به این میگن یه پیاده راه جامع، کامل و همه شمول!

نشیمن چوبی

پیاده راه به مثابه‌ی اتاق نشیمن

یک پیاده راه برای شهر به عنوان یک اتاق نشیمن می‌تواند باشد. پیاد ‌راه تنها مکانی برای عبور و مرور نیست؛ بلکه مکانی برای تجربه‌ی لحاظات خوش نیز می‌تواند باشد. یک پیاده راه سرزنده و پویا عابرین را تشویق به توقف در آن می‌کند. در پروژه‌ی ALL Colours Sidewalk، مفهوم پیاده راه به مثابه‌ی اتاق نشیمن به خوبی اعمال شده‌است. فضای مناسب و راحت برای افرادی که تمایل به نشستن دارند مهیا شده‌است. فضای دل‌پذیری برای صحبت کردن، قدم زدن، منتظر ماندن و استراحت کردن در این مسیر متنوع برای عابرین ایجاد شد. به‌راستی یک فضای نشیمن کوچک و زندگی  در میان شهری بزرگ خلق شده‌است!

پیاده راه به مثابه ی اتاق نشیمن

کار هنری جزئی از ملزومات ایجاد سرزندگی پیاده راه

در جداره‌های مسیر پیاده از عناصر گرافیکی و هنری مثل برچسب‌های رنگی روی دیوار و برگ‌های آویزان از عناصر چوبی و نیز مبلمان منعطف در طول مسیر استفاده شده‌است. چنین اقدامات هنری و جذاب در کنار توجه به عملکرد منطقی پیاده راه، سرزندگی، رنگارنگی، تنوع و  پویایی خاصی  به آن بخشیده‌است. این در حالی است که نمونه‌ پیاده راه های دیگر در سطح شهر ،به صورت غالب، سرد و بی‌روح هستند.

طرح گرافیکی پیاده راه در جداره ها

جوایز

پروژه‌ی ALL Colours Sidewalk ، موفق به دریافت جایزه‌ی مقام دوم از مسابقه‌ی Prêmio CASA  در زیربخش پروژه‌های پایداری شده‌است. هم‌چنین موفق به دریافت جایزه‌ی اصلی مؤسسه‌ی معماران برزیل در بخش معماری روزانه در سال ۲۰۱۸ شده‌است.

منبع:

www.archdaily.com

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *