خانه Walden؛ خانه ای برای خیره شدن به هم!

خانه Walden؛ خانه ای برای خیره شدن به هم!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Walden در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط گروه معماری Formative طراحی شده‌­است. این خانه به مساحت ۱۳۱ متر مربع در شهر GOKSEONG-GUN واقع در کشور کره جنوبی است.

کارفرمایان این پروژه خانم و آقایی هستند که اواخر دهه چهل‌ام زندگی‌شان را سپری می­‌کنند. آرزوی آن­ها داشتن خانه­‌ای آرام و نگهداری باغچه سبزیجات کوچکی در حیاط آن است. تصور آن­ها نوشیدن قهوه در زیر پیش­‌آمدگی سقف و لذت بردن از محیط است.

این زوج می­‌‌خواهند در همه جای خانه به هم خیره شوند! و بر این موضوع تاکید ویژه­‌ای داشتند. اما این کار پیش­نیازی برای مراقبت از یکدیگر است؛ و این موضوع کاملا قابل درک است.

خانه Walden

خانه Walden در طبقه همکف ساختاری ارگانیک دارد؛ در این طبقه فضایی با عنوان اتاق وجود ندارد. همه فضاها به سمت حیاط باز می‌­شوند؛ بنابراین حیاط زمینه­‌ای برای گسترش همه عملکرد‌­ها را فراهم می­‌کند.

ورودی، آشپزخانه و نشیمن با حرکت منحنی و ملایم به دور حیاط چیده شده‌­است. سعی بر­این بوده است تا از ایجاد گوشه­ه‌ای تیز اجتناب شود. به همین دلیل با حرکتی روان تمام بخش­‌های خانه به هم متصل شده­‌است.

خانه Walden

حد فاصل فضای داخل و خارج با جداره­ای شفاف پوشیده شده است. با این کار همه فضا‌ها گرم و روشن خواهد بود و از لحاظ بصری ارتباطی متقابل ایجاد می‌­شود. لبه‌­های پیش‌­آمده بام بیش از۱.۲تا۲ متر بوده و مانع نفوذ نور به اعماق خانه می­‌شود. اما تماشای بارش قطرات باران از این لبه‌­ها محیطی آرام‌­بخش ایجاد می­‌کند.

خانه Walden

با یک درِ مخفی به تنها اتاق خوابِ اختصاصی موجود در طبقه اول می‌­رسیم. جداره شیشه­‌ای این اتاق رو به منظره زیبای اطراف است. سقف شیروانی این طبقه کمپ­‌های دنج و خوش­‌منظره را تداعی می‌­کند. روی سقف عرشه‌­ای برای مشاهده منظره زیبای اطراف طراحی شده است. به­‌علاوه کاربرد‌های دیگری همچون خشک کردن مواد غذایی دارد.

خانه Walden

خانه Walden

جداره حیاط از بامبو به قطر۶۰ میلی­متر پوشیده شده‌­است. با این کار جدار‌ه­ای نیمه‌شفاف ایجاد شده تا منظره­ای زیبا برای خانواده و میهمانان فراهم شود. گیاه بامبو به کار رفته در جداره، به مرور زمان در محیط تجزیه می‌­شود.

خانه Walden

جالب است بدانیم بعد از اتمام پروژه کارفرما اظهار داشت: « من این فضا را خیلی دوست دارم ». این بازخورد یعنی: پروژه به خوبی به هدف خود رسیده است!

خانه Walden

منبع

archdaily.com

سیما حسن زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *