ویلا Madi؛ ویلای پیچیده با ظاهری ساده!

ویلا Madi؛ ویلای پیچیده با ظاهری ساده!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلا Madi در دفتر معماری دیدا، توسط مهندس محمدحسن اتفاق طراحی شده‌است. این خانه به مساحت ۸۹۰ مترمربع، در باغی به قدمت۴۰ سال قرار دارد. ویلا Madi در شهر دماوند و درکشور ایران واقع شده‌­است.

ویلا Madi

این ویلا با ظاهری بسیار ساده طراحی شده‌­است؛ این سادگی کاملا مخالف با فضای پیچیده و متنوع درونی آن است. نمای ساده بدون هیچ­گونه جلب توجه، تنوع درونی خانه را تماما پوشش داده­‌است. اما فضای داخلی متنوع، لذت حضور در فضا را دوچندان می­‌کند. چالش طراحی این ویلا، ترکیب دو مفهوم سادگی خارجی و تنوع داخلی بوده­‌است.

ویلا Madi

اساس طراحی این ویلا تقابل هندسه داخلی و خارجی است. فرمی مکعبی و ساده از بیرون سادگی را نمایش می‌­دهد. اما حجم­‌های منحنی و قوس‌­های خالی شده در داخل این مکعب فضایی متنوع را ایجاد می­‌کند. هندسه کلی خانه متشکل از خطوط مستقیم و متقاطع است. این هندسه در باغ هم ادامه داشته و ترکیبی همخوان را شکل می‌­دهد. خانه دارای۲ طبقه و یک زیرزمین است که شامل: اتاق­های خواب، نشیمن، آشپزخانه، بالکن و …. می­‌شود.

ویلا Madi

ویلا Madi

رنگ سفید در فضا حاکم بوده و محیطی دلباز و یک­دست را به وجود آورده­‌است. ترکیب سفید با رنگ­‌های آبی فیروزه‌­ای، چوب پارکت­‌ها و نخودی آجر‌ها ترکیب ساده، در عین حال زیبایی را شکل داده­‌است.

ویلا Madi

ورودی خانه کاملا شاخص است و در عین سادگی حالتی دعوت­‌کننده را ایجاد کرده‌­است. قوسی بیرون‌­زده از جداره خارجی با پلکانی که فرد را به داخل هدایت می‌کند. با گذر از دالان داخلی و عبور از روی جریان آب در مرکز خانه، به گشودگی فضای زندگی می‌­رسیم.

ویلا Madi

عبور جریان آب از مرکز خانه مکعب کلی بنا به دو­نیم تقسیم شده­‌است. این جریان آب مانند رودی از قلب خانه می‌­گذرد و برای آبیاری باغ­ شمالی سایت استفاده می­‌شود. تمرکز فضا‌های داخلی، نورپردازی­‌ها و سایر خصوصیات خانه به سمت جریان آب جهت­‌گیری شده‌است.

ویلا Madi

 

منبع

archdaily.com

سیما حسن زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *