خانه ی NMBHD، سرخوش از بازی آفرینی در معماری

خانه ی NMBHD، سرخوش از بازی آفرینی در معماری

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه‌یNMBHD   در سال۲۰۲۰ توسط استودیو معماری ژان ورویل اجرا شده‌است. این ساختمان با هدف ایجاد میراثی ماندگار برای املاک یک خانواده‌ی جوان در منطقه رزمونت کانادا طراحی گردید. خانه ی NMBHD نمودی از کند‌وکاو فضا برای باز‌شکل‌گیری درگونه‌شناسیِ ساختمان‌های سه‌طبقه در مونترال است. این خانه، مجموعه‌ای واحد و ‌به‌هم‌‌پیوسته در کالبد یک ساختمان سه‌طبقه است.

خانه ی NMBHD

خانه ی NMBHD

خانه ی NMBHD

با رویکرد سرخوشانه‌ی پیشنهادی توسط معمار، کودکان ساکن در خانه توانستند رابطه‌ی خود را با عملکرد و به‌هم‌پیوستگی فضاهای داخلی به چالش بکشند. بر‌اساس یک فرآیند تحقیق غیر‌خطی، یک تیم کاری جوان پدیدآمد که با دوستی عمیقشان، جدایی‌ناپذیر بودند: نانسی ماری، هوگو و ژول کوچک!

خانه ی NMBHD

«من آمیزه‌ای‌ از واقعیت‌‌های آشنا و مجموعه‌ای‌ از تکه‌‌های محله‌ی خود هستم/ من یک شهروند سرزنده‌ام، روایتی مشترک‌ام برای به چالش کشیدن فردیت/ من یک جمع سرشارم، آزموده و پذیرفته برای به‌هم‌پیوستن/ من یک، دو، سه باغ هستم در بالا، پایین، جلو، عقب/  من یک آتلیه هستم، جوانترین میان سه نفر، گفت‌وگویی هستم با همسایه‌ی سرخوشم/ من یک آپارتمان تراس ‌دار بالا‌نشین هستم، یک مدل موی پرجوانه/ من خانه ‌ای‌ در سمت دیگر حیاط‌ام، برجی در چهار سطح/ من تن‌پوشی ازآجر های مشبک‌ام، تاج گلی از چشمک‌‌های طلایی/ من سِیری در سایه‌ام، سر‌پناهی برای باغبان/ من یک آشیانه‌ی خانوادگی بی‌پرده و آزادم، قلعه‌ای‌ برای کودکان، جوان و سالخرده/ من یک ساختمان زنده هستم… »  ( از زبان خانه ی NMBHD)

خانه ی NMBHD

خانه ی NMBHD

خانه ی NMBHD

خانه ی NMBHD

این رویکرد ویژه در طراحی معماری را در سایر کارهای ژان ورویل نیز می‌توان یافت. وی در ۲۰ سال گذشته، در حال توسعه‌ی روشی برای ادغام بازی‌آفرینی[۱] در فرآیند توسعه پروژه‌ی معماری با کارفرما بوده است. این شیوه‌ی تحقیق و طراحی به منظور یکپارچه‌سازی تجربیات گوناگون از یک بعد هنری می‌باشد. در واقع، شیوه‌ی خاص ژان ورویل، در مرز میان مشاغل سنتی و مشاغل خلاقانه‌ی چند‌رشته‌ای‌ قرار می‌گیرد. به نظر ژان ورویل، با گسترش شهرها، خط آسمان‌ها اوج می‌گیرند و معماران در پی‌ راهی ابتکاری برای استقرار جمعیت روبه‌رشد جهان می‌گردند. از این‌رو، این دوران، حیاتی‌ترین زمان برای بازبینی شیوه‌ی زندگی ماست.

خانه ی NMBHD

روش ژان ورویل در طراحی هم دقیقا گویای همین مسئله است. او با به‌کارگیری حساسیت یک هنرمند، فضاهایی صمیمی خلق‌می‌کند که در نه‌تنها عملکردی اند، بلکه نشاط‌آفرین نیز هستند.

خانه ی NMBHD

 

[۱]  Gamification

 

منابع:

archdaily.com

archello.com

jeanverville.com

ثمینه علیزاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *