ویلا چهار (IV)؛ عمارتی در دل کوهستان!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلا چهار (IV) در دامنة تپه‌ای در جنوب سورابایا واقع شده است. ایده طراحی این ویلا، الهام گرفته از خطوط محیط پیرامون آن می‌باشد. مساحت محوطه ۶۰۰۰ مترمربع و بالاترین نقطه آن، دارای دید بصری ۲۷۰ درجه به سمت کوه‌ها در همسایگی خود است. از مزایای قرارگیری ساختمان ویلا در مرتفع‌ترین قسمت محوطه، مسیر گردش اتومبیل از ورودی تا بالاترین نقطه این ناحیه می‌باشد. این مسیر، سفری از دل طبیعت بر روی تپه‌ای به سمت ویلا را به ارمغان می‌آورد.

ویلا چهار (IV)

با رسیدن به بالاترین نقطه، میهمان‌ها به داخل تونلی هدایت می‌شوند. در این فضا، از اتومبیل پیاده شده و آماده پذیرایی صاحب خانه می‌شوند. اصلی‌ترین دروازه خوش آمدگویی به میهمانان، طراحی یک پل است. این پل، خانه را به استخر متصل کرده و شکوه تراس طبقه بالا را نمایان‌تر می‌سازد.

در کل، عمارت ویلا به سه بخش مجزا تقسیم‌بندی شده است. هر کدام از وجه‌های ویلا، به یکی از کوه‌ها در همسایگی خود دید دارد. دو بخش اصلی آن متعلق به فضاهای شخصی صاحب‌خانه است که فضای خواب والدین واتاق کودکان را شامل می‌شود. این در حالیست که، تالار مرکزی، روبروی استخر معلق قرارگرفته و چشم‌اندازهای بی‌نظیری به سمت تپه‌ها و کوه‌های اطراف دارد.

میهمانان از سرسرای واقع در زیرزمین وارد ویلا می‌شوند و آسانسور آن‌ها را به طبقه اول می‌رساند. فضایی که ارتفاع چشم‌گیری و دیدهای گسترده بدون مانع ، به سمت استخر، تراس اصلی و طبیعت اطراف دارد. در این بخش، حاضران یکدیگر را برای دیدن طبیعت چشم‌نواز و منظره‌های پشت صحنه این فضا، دعوت می‌کنند. در سمت راست این فضا، یک آشپزخانه مجهز و یک فضای غذاخوری تعبیه شده است. همچنین تراس باربیکیو در امتداد آشپرخانه، از سمت شمال شرقی ساختمان، منظره های زیبایی به کوه‌های اطراف دارد.

به دلیل قرارگیری ویلا چهار (IV) در بالای محوطه؛ هر کدام از اتاق‌ها رو به قسمتی از فضای سبز طراحی شده است. چمنزاری سایه روشن که از طبیعت خود آن منطقه الهام گرفته است. از داخل چمنزار، می‌توان شکل کلی عمارت را مشاهده کرد. ساختمانی چشم نواز طراحی شده با سه زاویه مختلف، همانند پرنده‌ای که بال‌های خود را گشوده و بر فراز تپه ایستاده است.

سازه استخر معلق به عنوان پلی، اتصال دهنده خطوط عمودی خانه با خطوط افقی چشم اندازه‌های طبیعی است. لبه‌های آن، آخرین مرز میان معماری و طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

فضاهای طبقه دوم، شامل اتاق خواب والدین و اتاق کودکان است و دیدهای وسیعی به مرتفع ترین قسمت تپه‌ها دارد. اتاق‌ها در لبه ساختمان و با دیوارهای شیشه‌ای در سه طرف آن‌ها طراحی شده‌اند. این لبه‌ها وسعت دید ۲۷۰ درجه به سمت طبیعت و محوطه اطراف را دارد. پلی که اتصال دهنده دو بازوی ساختمان به یکدیگر است؛ دید وسیعی از بیرون ساختمان به تالار مرکزی می‌دهد. از آنجایی که ساختمان از چهار جهت دارای بازشوهاییست، درخشش آن در شب هنگام، حول همسایگی‌های خود، بی نظیراست. این در حالیست که سایه روشن‌های روزهنگام، عمارت ویلا را در پس زمینه طبیعت خارق‌العاده خود پنهان می‌کند.

 

منبع:

archdaily.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل