ویلا Ha Long؛ خانه ای برای پیوند مردم با طبیعت

ویلا Ha Long؛ خانه ای برای پیوند مردم با طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلا Ha Long در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط گروه معماری VTN طراحی شده است. این خانه به مساحت ۱۱۹۰ مترمربع، در شهر Ha Long واقع در کشور ویتنام می‌­باشد. این کشور با طبیعت و مناظر شهری زیبا به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. در ویتنام با توسعه گردشگری، رشد اقتصادی افزایش یافته و در پی آن سطح استاندارد زندگی بالا رفته است. توسعه بی­‌پروا موجب از بین رفتن طبیعت شده؛ بنابراین ویلا Ha Long برای مقابله با این وضعیت پیشنهاد شده است.

لوکیشن این خانه مشرف بر خلیج Ha Long بوده و دارای منظره‌ای زیبا است. این محیط پوشیده شده از هزاران صخره کوچک و بزرگ و دارای صنایع محلی همچون ماهیگیری و استخراج زغال سنگ می­‌باشد. در چنین محیط غنی، خانه ای پایدار و هماهنگ با محیط مد نظر بوده است.

ویلا Ha Long

هدف از طراحی این خانه، زندگی مردم شهری در جنگل بوده است. برای ایجاد جنگل در اطراف خانه، یک شش ضلعی درون شش ضلعی دیگر قرار می­‌گیرد. فضای نیمه‌بیرونی و سبز خلق شده، سایه­‌های عمیق را ایجاد می­‌کند. نمای دوجداره سبز، عایق مناسبی برای آب‌و‌هوای گرم و استوایی منطقه خواهد بود.

ویلا Ha Longویلا Ha Longویلا Ha Longفضای میانی دوجداره با پلکانی مارپیچ، پیوندِ فضای بیرونی، نیمه‌بیرونی و داخلی را ممکن می­‌سازد. فضایی چند منظوره که برای فعالیت‌­های مختلف زندگی نیز مناسب است. پنجره‌­های بزرگ در پوسته خارجی قاب­‌هایی را در نما شکل داده­‌اند تا مناظر شهری از زوایای مختلف دیده شود. این پنجره‌­ها با سایه­‌اندازی در طول روز نمایی متغییر را ایجاد می­‌کند.

ویلا Ha Long

ویلا Ha Long

پوسته بیرونی به وسیله بتن نمایان، سطحی زبر و خشن را ایجاد کرده تا به صخره­‌های خلیج شباهت داشته باشد. تضاد ایجاد شده بین بتن خشن و درختان سبز در نما جلوه جالبی را به وجود آورده است.

ویلا Ha Long

ویلا Ha Long یکی از نمونه‌­های اولیه (خانه برای درختان) در مجموعه‌­ای مسکونی است. این ایده تقریبا در تمامی مناطق گرمسیری قابل اجرا است. علی­رغم متناسب بودن با شرایط محیطی، بخشی از چشم‌­انداز شهری را ایجاد می‌­کند.

در نهایت باید بیان کرد هدف از طراحی این خانه، بازگشت مردم به زندگی سالم و ارتباط تنگاتنگ با طبیعت بوده است.

منبع:

archdaily.com

سیما حسن زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *