خانه Rodney House؛پیوستگی فضاها در زیر طاق‌های متوالی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Rodney House در یک بخش غیرمرکزی واقع شده‌است که بافت شهری و زیرساخت‌های عمومی شهری در آن دیده نمی‌شود. این خانه در شهر Villa Elisa آرژانتین با فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری از شهر Buenos Aires، قرار گرفته‌است.

خانه Rodney House در سال ۲۰۱۸ توسط معماران BAAG ، با دو سیستم متمایز تفکیک و تثبیت شده‌است. اولین ساختار،  مربوط به طاق‌های سبُک است که برای استقامت انحنای طاق‌ها، تیرهای بتُنی به شکل Y طراحی شده‌‌اند. ساختار دوم، متشکل از ستون‌های‌ سازه‌ای است که، ارتباط بین ساختمان و کف‌ زمین را برقرار می‌کنند. در این خانه فضاهایی برای تفکر و تعقل در فاصله‌ی بین خانه و منظره‌ی بیرونی، با اختلاف سطح جزئی در سطح زمین به‌وجود آمده‌است.

خانه Rodney House

مدولاسیون طاق‌ها باعث محدود‌ شدن فضای اتاق‌ها شده‌است. اتاق‌خواب در زیر طاق اول در همجواری حیاط‌ داخلی به صورت حوض آب قرار دارد.

فضای‌نشیمن و آشپزخانه، پیوستگی مناسبی را به محوطه‌ی ‌سبز بیرون و فضاهای دسترسی ایجاد کرده است. این فضا‌ها زیر دو طاق بعدی قرار گرفته‌اند. در ادامه به‌طور ‌پیوسته دو طاق، یک فضای بالکنی و راهرویی را تشکیل می‌دهند. سقف فضاهای بالکنی به صورت متفاوتی اجرا شده تا بتواند از نور و سایه، استفاده مطلوب ببرد. آخرین ناحیه‌ی طاقدار خانه، دفتر‌کار است که با دیوار آجری از دیگر فضاهای عمومی خانه جدا گشته‌است.

 

هدف در این خانه‌ ۱۲۰مترمربعی، واسطه‌گری بین فضاها در مقیاس‌های مختلف است. به گونه‌ای که دیوارهای آجری دسترسی را نظم می‌بخشند. همراهی درختان در مسیرها و دیوارها و توالی طاق‌ها باعث پیکربندی فضاها شده و درجه‌های مختلف کارایی و خلوت را فراهم کرده‌اند.

با وجود طاق ‌ها و سیستم‌های نگه‌داری آن، خانه به سمت یکی از طرفین توسعه یافته و فضای‌داخلی مطلوبی تشکیل می‌دهد.

 

منبع:

archdaily.com

مهران سلطانی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل