خانه ی X ، نماد فضای صمیمی با مصالح بومی

خانه ی X ، نماد فضای صمیمی با مصالح بومی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: بررسی پروژه خانه ی X .

به‌کارگیری نوعی چوب محلی برای طراحی خانه‌ای گرم و صمیمی

خانه ی X در یک منطقه روستایی از استان Phu Tho، در شمال ویتنام واقع شده است. هدف این طرح، استفاده از Xoan  (نوعی چوب محلی در زبان ویتنامی، با نام علمی Melia azedarach)، به‌عنوان متریال اصلی برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی و هماهنگ با محیط اطراف است.

خانه ی X

Xoan که اغلب در بسیاری از خانه‌های محلی آن منطقه استفاده می‌شود، ارزان است و رشد سریعی دارد. این متریال، باوجود نرم بودن، درصورتی‌که یک‌بار به‌درستی استفاده شود، به ماندگاری و دوام طولانی‌مدت می‌رسد. تیم طراحی از ابتدا با مالک برای خرید مواد اولیه و پیگیری طریقه‌ی مرسوم به‌کارگیری چوب، همکاری نزدیکی داشتند. به‌منظور راه‌اندازی یک پروژه‌ی پایدار و اقتصادی، سقفِ خانه توسط سازه‌ای مرتفع از خرک‌های بتنی پشتیبانی می‌شود. دیوارهای خانه با آجر قرمز بدون روکش ساخته‌شده‌اند. درحالی‌که تمام عناصر دیگر مانند درها، قاب پنجره‌ها و مبلمان از Xoan تشکیل یافته‌اند.

خانه ی X

اخیراً به دلیل کمبود چوب، بیشتر مواد چوبی مورداستفاده در ویتنام از جنگل‌های خارج از کشور وارد می‌شود. ما امیدواریم که با کمک این روش، استفاده از مصالح محلی را برای یک چرخه‌ی پایدار تشویق کنیم.

خانه ی X

مهمان‌خانه‌ای با عملکردی سنتی

خانه ی X، دربردارنده‌ی فضای اقامتی یک خانواده‌ی پرجمعیت و فضایی محراب‌گونه است. این فضای محراب، یک مکان عبادت سنتی و مرسوم در خانه‌های ویتنامی است. بر اساس فرهنگ رایج در منطقه، انتظار می‌رود این خانه محلی برای سازمان‌دهی رویدادهای سالانه‌ی خانواده باشد. در طبقه‌ی اول، فضای محراب، اتاق نشیمن و ناهارخوری به یکدیگر و از جلو به حیاط‌مرکزی متصل می‌شوند. علت چنین طرحی، افزایش انعطاف‌پذیری در حرکت و آزادی عمل در انجام فعالیت‌های افراد است. بخش‌های خدماتی مانند آشپزخانه، انبار و دو اتاق‌خواب اصلی، در پشت خانه قرارگرفته‌اند. سه اتاق مهمان نیز در طبقه‌ی دوم قرار دارند که ساکنان آنجا می‌توانند از مناظر سرسبز اطراف لذت ببرند.

خانه ی X

خانه‌ای با حیاطی باغ‌ مانند و فرمی زیگزاگ، برای اوج تجربه‌ی لذت از مناظر

خانه ی X، با مساحت ۱۲۰۰ مترمربع، توسط چشم‌انداز سرسبز روستایی احاطه شده است. برای افزایش انعطاف‌پذیری در حرکت، سیرکولاسیون داخلی و خارجی این خانه، با ساختاری زیگزاگی طراحی شده است.

خانه ی X

مصالح به‌کاررفته در دیوارها و حیاط، از آجر قرمز بدون روکش است که به منظره، گرما و صمیمیت می‌بخشد. درختان کاشته شده در باغ نیز از میان درختان محلی انتخاب شده‌اند.

خانه ی X خانه ی X خانه ی X

حیاط جلویی به‌دلیل دسترسی به خانه و رفت‌وآمد به درون آن، نقش مهمی دارد. از محوطه‌ی مرکزی می‌توان به اتاق محراب، سالن پذیرایی و اتاق ناهارخوری دسترسی پیدا کرد. بر این اساس، ساکنان امکان می‌یابند تا به‌راحتی و آزادانه در طبقه‌ی همکف تردد کنند. سیستم درب‌ها نیز به‌صورت انعطاف‌پذیر طراحی شده است. این درب‌ها در قسمت‌های جداگانه، امکان باز و بسته شدن دارند تا نیازها و ترجیحات خانواده را برآورده سازند. به‌علاوه، هر درب یک پنجره کشویی کوچک دارد تا هوا و نور محیط داخلی را به‌طور مؤثری کنترل کند.

خانه ی X

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *