ویلا Chams؛ لمس زمین با تمام وجود!

ویلا Chams؛ لمس زمین با تمام وجود!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلا Chams در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط گروه Carl Gerges Architects طراحی شده است. این ویلا به مساحت ۷۰۰ متر مربع در یکی از دورافتاده‌­ترین نقاط خشک لبنان ساخته شده است. این منطقه به­ عنوان یکی از تاریخی‌­ترین نقاط طبیعی لبنان شناخته می‌­شود.

ویلا Chams

ویلا Chamsویلا Chams هویت خود را از پوشش گیاهی غالب و معابد رومی برگرفته، و گویی روایتگری آهنگین از آن­ها است. در نگاه اول به این ویلا، پوسته­‌های عمودی در کنارِ هم، سازه را شکل داده‌­اند. اما با دقت در آن متوجه ترکیب هنرمندانه ساختمان و زمینه اطراف می­‌شویم. بَنا با احترام به صخره‌های بومی opunita، درختان زیتون و دیگر گیاهان موجود، طراحی و اجرا شده است.

ویلا Chams

ویلا Chams

خانه پلانی ساده و مستطیلی دارد. دیوار‌ها و ستون­‌ها حرکتی ریتمیک را در جداره­‌ها ایجاد می­‌کنند. در نتیجه فضایی درونگرا، در عین حال باز و گسترده را شکل داده است. اتاق­‌ها به طور طبیعی با دیواره­‌های خاکی، بتنی و سنگی شکل گرفته‌‌اند و یک تعادل حسی با خاک ایجاد شده است. اتاق موسیقی و مطالعه، پایین­تر از سطح زمین ساخته شده است. این کار بهترین نتیجه را هم از لحاظ  حسی و هم از لحاظ عملکرد داشته است.

مقطع ویلا Chams

پلان ویلا Chams

استخر با موزاییک‌های مرمر زبر و ناهموار پوشیده شده است. این موزاییک‌ها از سنگ­‌های معدنی و بومی مخلوط شده است و خاصیتِ درمانی دارد. آب استخر مانند رودخانه از بین ستون­‌های بتنی عبور کرده و با صخره­‌های اطراف محدود می‌­شود.

ویلا Chams

بر خلاف سایر نقاط ویلا، حمام فقط با یک نورگیر سقفی روشن می­شود. کف تا سقف و دیواره­‌ها منعکس کننده صدا بوده و محیطی با آکوستیک آرام‌بخش را ایجاد می­‌کند.

ر

پوشش خاص خانه به دلیل آن است که با گذشت زمان و با فرسایش طبیعی زیبایی ظاهری آن حفظ شود.  اقلیم و طبیعت فصلی منطقه بعد دیگری به فضای ساخته شده می‌­بخشد. در روز­های گرم و خشک می‌­توان به نقاط ساخته شده با سنگ‌های خنک پناه برد. در حالی که شب­های مرموز و خنک را، باید در کنار شومینه به تماشای ستارگان سپری کرد.

ویلا Chams

ویلا Chams

این ویلا با لمس تمام عناصر زمین به دقت طراحی شده است. احساس آرامش و هماهنگی لایه‌­های ساخته شده در کنار طبیعت منطقه در آن کاملا مشهود است.

ویلا Chams

منبع:

archdaily.com

سیما حسن زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *