خانه سنگی در طبیعت چشم نواز دهکده ی Lahao

 خانه سنگی در طبیعت چشم نواز دهکده ی Lahao

اختصاصی کانون معماران: شهر باستانی Fenghuang یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی چین، واقع در استان Hunan می‌باشد. به گفته‌ی Rewi Alley، نویسنده‌ی نیوزلندی، Fenghuang از زیباترین شهرهای چین به‌حساب می‌آید. این شهر که در نواحی جنوبی قرار دارد به اندازه‌ی شهر Pingyao در نواحی شمالی دارای شهرت است. در خارج از این شهر مناظر خیره‌کننده‌ی طبیعی در کنار روستاهای Miao وجود دارد. منطقه‌ای با فرهنگ بومی شگفت‌انگیز و بکر و قدمت طولانی، ارزش تجربه‌ی لحظاتی خاطره‌انگیز را دارد. دهکده در امتداد کوه‌ها ساخته شده‌است. منظره‌ی تماشایی از خانه های سنگی پراکنده و راه‌های ارتباطی سنگ‌فرش شده از دور دیده می‌شود. در این دهکده زندگی جریان دارد. دودی که از دودکش آشپزخانه بیرون می‌رود و تمام آن‌چه که یک بهشت را می‌سازد به معنای واقعی در این روستا هست!

 خانه سنگی

 خانه سنگی

دهکده‌ی Lahao در Fenghuang یکی از پروژه‌ های Bona Villa می‌باشد که از طریق بودجه‌ی اهدایی از طرف Sinopec ساخته‌شده‌است. در اصل پروژه‌ی Bona Villa یک ایده‌ی نوآورانه از طرف بنیادی در چین برای کاهش فقر است که در سال ۲۰۱۳ به‌وجود آمد. هدف از راه‌اندازی این ایده‌ی بدیع، رفاه عمومی وافزایش ارتباط بین شهرهای حومه و کشور است. ارزیابی مجدد پتانسیل‌های روستاهای دورافتاده که در فقر به سر می‌برند؛ فرصت‌های خوبی برای توسعه‌ی گردشگری ایجاد می‌کند. این توسعه، قطعاً به کارآمد شدن روستاها و افزایش رفاه در آن‌ها کمک خواهد کرد.

 خانه سنگی

تیم UPA به دعوت بنیاد ذکرشده، با اهداف خاص برای کاهش فقر؛ پروژه خانه های سنگی را پیش بردند. تمام پروسه‌ی کار شامل انتخاب سایت بازسازی، برنامه‌ریزی کلی، طراحی داخلی و حتی طراحی منظر بر عهده‌ی شرکت بود. به نقل از تیم معماری، پروژه شامل مشکلات و چالش‌های خاصی در ساخت‌و‌ساز بود که طی دو سال تا اتمام پروژه در سال ۲۰۲۰ میلادی به‌طول انجامید. در کنار مشکلات موجود، تیم طراحی عمیقاً به مسئولیت اجتماعی یک معمار در این پروژه پی بردند. در اصل طراحی کار دشواری است؛ به‌ویژه زمانی که یک معمار وظیفه دارد با رعایت حداقل‌ها، فضایی زیبا و پر از آرامش برای کاربرانش خلق کند.

 خانه سنگی

الگوی منازل مسکونی در دهکده کامل نیست؛ در عین حال که برخی خانه‌ها به خوبی حفاظت شده‌اند، بعضی دیگر فروریخته‌اند. چندین خانه‌ ی بتنی و آجری هم دیده‌ می‌شود که توسط روستاییان در بافت آن ساخته‌شده‌اند. دهکده تقریباً خالی از سکنه است و تنها تعداد کمی از افراد مسن در آن‌جا زندگی می‌کردند.

 خانه سنگی

تیم طراحی با تجزیه و تحیل دقیق، ضلع شمالی روستا را به‌عنوان سایت پروژه  خانه های سنگی انتخاب کردند. دوازده خانه برای بازسازی انتخاب شدند. فضاهای عمومی، مسیرها، پارکینگ‌ها و سایر زیرساخت‌ها، در محدوده سازماندهی شد. خانه‌هایی که اکنون تبدیل به اقامتگاه دهکده در دل طبیعت زیبا شده‌اند، بدون هیچ مرز جداکننده‌ای از خانه‌ های مسکونی دیگر و در تلفیق با آن‌ها قرار دارند. ذات طبیعت است که کهنه و نو، در ادغام با هم در بستر طبیعت قرار دارند!

 خانه سنگی

 خانه سنگی

استراتژی به‌کاررفته در این پروژه احترام به بستر موجود و حفاظت از منظر اصلی است که طی مسائل بومی به وجود آمده‌بود. خانه ‌های اصلی تغییر شکل یافتند؛ و فقط بخش توالت‌ها و مرغداری‌های متصل به خانه‌ ها تخریب شدند. هر خانه شامل یک حیاط زیبا بود که با درختان آن حفظ شدند. خانه‌ های بازسازی شده از طریق مسیرهای سنگ‌فرش‌شده به هم متصل می‌شدند. بازدیدکنندگان از پله‌های زیبا و سنگی بالا می‌روند. آن‌ها با تجربه‌ی سکانس‌های متنوع و چشم‌نواز از طبیعت مسیر را بالا رفته و به اقامتگاه می‌رسند.

 خانه سنگی

 خانه سنگی

از ضرورت‌های طرح، قاب کردن طبیعت زیبا با استفاده از پنجره‌هایی بود که روبه طبیعت خیره‌کننده باز باشند. سنگ از مصالح اصلی انتخاب‌شده است که کاملاً بومی می‌باشد. در چینش سنگ‌ها برای دیوارها، سنگ‌ها به روش خشکه‌چینی روی هم قرار گرفته‌اند و از هیچ دوغاب و ملاتی مابین آن‌ها استفاده نشده‌است. با حفظ و ترمیم دیوارهای سنگی، سعی بر بزرگ کردن قاب پنجره‌هاست که علاوه بر زیبایی، نور طبیعی در خانه را تأمین کنند. در داخل دیوارهای سنگی، از سیستم سازه‌ی فلزی در داخل آن‌ها برای استحکام بیش‌تر استفاده شده‌است. سقف شیبدار در ارتفاع ۸۰ سانتی متر بالاتر از ارتفاع خانه، به طور معلق فضای داخلی را پوشش می‌دهد.

 خانه سنگی

در حال حاضر شش خانه بازسازی شدند و بقیه‌ی خانه‌ ها در آینده اجرا خواهند شد. در این پروژه اگرچه اقامتگاهی با ایده‌ای نو در کنار بافت قدیمی دهکده ساخته‌شد؛ اما خاطره و حس و حال زندگی روستایی هنوز هم در آن وجود دارد. گل و گیاهی که به‌طور طبیعی در دیوارهای سنگی رشد می‌کند و تمام مصالح بومی به‌کاررفته و…، همگی نشانی از زندگی طبیعی ‌است.  تمام تدابیری که برای بازسازی خانه‌ ها در نظر گرفته‌شد، برای اندکی توقف دور از دغدغه‌های زندگی شهری در طبیعتی بکر بود!

 خانه سنگی


مطالب پیشنهادی:

خانه های Maxiang ؛ تجلی بخش مفهوم وحدت در عین تنوع!

ویلای خانوادگی ؛ نمادی بی نظیر برای معماری درونگرا


منبع: archdaily.com

تینا غزنوی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *