ویلا ۴M، تجلی‌گاه ارزش های چند نسل

اختصاصی کانون معماران و شهراسازن: همان‌طور که غالباً رخ می‌دهد، پروژه‌ی ویلا ۴M با وقوع تغییراتی در خانواده‌ی مشتری، شروع شد. اعضای جدیدی به خانواده‌ی اصلی اضافه شدند که همچنان علاقه‌مند بودند با یکدیگر زندگی کنند. مشتری، صاحب یک ساختمان قدیمی و زمین‌های کشاورزی اطرافش، واقع در تپه‌های ایالت مودنا[۱] بود. او که تقریباً عمر خود را در مرکز شهر گذرانده بود، با ما تماس گرفت تا از نحوه‌ی بازسازی آن ساختمان قدیمی و ساخت محل اقامتی برای خود و هریک از فرزندانش مطلع شود.

این مجتمع مسکونی در وضعیت نامطلوبی قرار داشت. حجم اصلی، ترکیبی از بلوک‌های مسکونی و انبار بود که مجموعه‌ای از اجسام، به‌طور آشفته به حجم اصلی اضافه‌ شده بودند. به همین دلیل، مصنوعات ظاهری تخریب شدند. فقط مواردی که بازسازی‌شان به علت وجود هماهنگی در پس‌زمینه، سبب ایجاد ارزش‌افزوده می‌شد، باقی ماندند.

در راستای تحقق این هدف، سایبان شمالی، تبدیل به تراسی برای یکی از محل‌های اقامتی شده است. هدف اصلی پروژه‌ی ویلا ۴M، حفظ ویژگی‌های اصیل ساختمان است. بنابراین، توزیع محل‌های جدید اقامتی، با احترام کامل نسبت به آجرکاری و سازه‌ی اصلی بنا صورت گرفته است. همچنین، ارتفاع دال‌ها حفظ و تقویت شده‌اند. این امر، امکانی فراهم کرده است که پله‌های طاق‌دارِ اصلی حفظ شوند. به‌علاوه، آسانسوری مخفی در آنجا ساخته شده است تا شکل و گنجایش اولیه‌ی ساختمان، تغییر نکند.

بلوک مسکونی، جهت فراهم کردن سه محل اقامتی برای فرزندان، بازطراحی شد. بخش انبار نیز مجدداً به محل اقامت صاحب‌خانه تبدیل‌ شده است. در حین مرمت این قسمت از ساختمان، سعی شده است که ساختار اصلی (دال‌های طاق‌دار، پوشش چوبی، اختلاف ارتفاع و گنجایش دو برابری) حفظ شود. بااین‌وجود، عناصر جدیدی مانند پله‌ها و تیرهای فلزی، به مجموعه اضافه ‌شده‌اند. ورودی اصلی، یک ”مورتا پورتا“ [درب قوس‌دار] قدیمی است. این ورودی هنگامِ شروعِ کار، دیوارکشی شده بود ولی اکنون با حذف دیوارها، به درون راه دارد.

در طبقه‌ی اول، عناصر مختلف سازه‌ای تخریب گشته‌اند و پیشنهاد جایگزینی برخی از ویژگی‌ انبارهای محلی، ارائه‌شده است. در پایان کار نیز، مشتری در تزئین آپارتمان خود، از به‌کارگیری مبلمان و قطعات هنری با خاستگاه‌های مختلف، استقبال کرد. برای مثال کف کنار استخر از سنگی ساخته شده که خاستگاهش آپنین [سلسله جبالی در ایتالیا] است.

[نوشته‌، از زبان معماران پروژه (Studio Pinelli)، روایت شده‌است].

[۱] Modena

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل