ویلای Pelicans،  مهمان‌ نوازی در طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مجموعه‌ی اقامتی Pelicans ، در سال ۲۰۲۰ توسط گروه MAIN OFFICE طراحی شده است. این مجموعه، غرق در جنگل و احاطه‌شده با پوشش گیاهی سبز و دارای ساحلی اختصاصی می‌باشد. ویلای Pelicans در دهکده‌ی ساحلی Sayulita در مکزیک، امکان اقامت ۲۰ مهمان را فراهم نموده و آرامش یک خلوتگاه یوگا را تداعی می‌کند. معماران، هشت ویلا و فضایی مشترک در بالای تپه شامل آشپزخانه‌ای مشترک، اتاق غذاخوری و یک استخر را باز‌طراحی کرده‌اند.  این طراحی، با حفظ ویژگی‌های زیبایی‌شناسی آفریقایی و باتوجه به میراث مالک قبلی تفریحگاه-که اصالتا اهل آفریقای‌جنوبی بوده- صورت‌گرفته‌است. درنتیجه، این پروژه، تلفیقی از عناصر مکزیکی با حال‌‌وهوایی آفریقایی است.

ویلای Pelicans

معماران این مجموعه کوشیده‌اند سقف‌های پالاپا و فضای اصلی تفریح‌گاه را از بیرون حفظ کنند. سازه‌ی اولیه ویلا در اثر قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب گرمسیری و نسیم اقیانوس دچار آسیب شده بود. بنابراین، تلاش شده فضاهای داخلی طوری ساخته‌شوند که این آسیب‌ها را حل‌کنند و کمترین آثار زیست‌محیطی را باقی بگذارند.

مصالح استفاده شده برای مرمت مجموعه، همگی از منابع بومی تامین شده‌اند. عناصر چوبی داخلی با رنگ گرم، مانند تقسیم‌کننده‌های فضا، در‌های کمد و مبلمان، کاملا توسط MAIN OFFICE طراحی شده‌است. برای ساخت این عناصر از چوب بومیParota  استفاده شده که در برابر رطوبت و شوری مقاوم می‌باشد. دیوارهای داخلی که قبلا رنگی بوده‌اند، عمدا با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند تا مکمل اجزای داخلی باشند. دیوارهای سفید به عنوان پس‌زمینه‌ای خنثی عمل می‌کنند تا از زیبایی مناظر جذاب نکاهند. عناصر ثابت جدید شامل تخت‌خواب، سینک‌ها و وان از تلفیق بتن درجا و چوب محلی Parota ساخته شده‌اند. این ترکیب، محیطی غیر معمول پدید می‌آورد که هم مهمان‌نواز و هم روستایی است. علاوه بر دگرگونی کف مجموعه توسط موزاییک‌های جدید، درها و پنجره‌های چوبی اولیه نیز ترمیم و به‌روز شده‌اند. به این‌ترتیب، بازشوها به فضاهای ساده‌ی بینابینی تبدیل شده‌اند که فضاهای داخلی را گسترش داده و جنگل را وارد ویلا می‌کنند.

دانته بورگو و ایزابل اریکسون، بنیان‌گزاران MAIN OFFICE می‌گویند: «پروژه ویلای Pelicans  شامل یک سری فضاهای خصوصی کوچک است که مرز‌های معمول میان درون وبیرون را محو می‌‌کند. همچنین، با وجود حفظ احساس دنجی و راحتی، تجربه‌ی منحصربفردی را با محیط طبیعی پدید ‌می‌آورد».

بنابراین، مداخلات فضایی جدید در ویلا ها، شرایط طبیعی سایت را حفظ می‌کنند. دیوارهای یک دوش خارجی از سنگ ساخته شده و فضای خلوتی را می‌آفریند که رو به آسمان و شاخه‌های درختان است. یک وان حمام نیز در فضای باز و از بتن درجا ساخته شده‌است.‌ این وان مشرف به اقیانوسِ آرام است و به مهمانان امکان پیوستن به طبیعت را می‌دهد. تراس‌‌ها و دوش‌های خارجی کوچک‌تر درتعامل با منظره جنگل و افق دریا می‌باشند.

جلوه‌ای مهم که در پایین سراشیبی قرار دارد، سکوی یوگا به شکل یک نیم‌دایره و در میان سواحل جنگلی است. بریدگی در چشم‌انداز با دیوار حایلی افزایش‌یافته که به طور اختصاصی از سنگ‌های بومی ساخته شده‌است. کفسازی با چوب بادوام کامارو انجام شده که به طور طبیعی در برابر سایش و آب‌و‌هوای سخت مقاوم است. سازندگان دیوار، در کنار سکو یک درختچه‌ی با شکوه گل‌کاغذی جای داده‌اند که چشم‌انداز ایده‌آل اقیانوس آرام را قاب ‌می‌کند. به این ترتیب، این نقطه به مکانی عالی برای ورزش و لذت‌بردن از نیروی درمانی و آرامش‌بخش طبیعت تبدیل می‌شود.

منبع:

archdaily.com

ثمینه علیزاده اشرفی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل