خانه ی Para Eco؛ خانه ای دوستدار محیط زیست

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ی Para Eco که توسط تیم دانشگاهی Tongji طراحی شده‌است، از ترکیب دو استراتژی پارامتری و زیست‌محیطی در منطق زبان معماری، بنا شده‌است. ایده‌ی ساخت این خانه با بهره‌گیری از ترکیب انرژی‌های فعال و منفعل در یک جا، برای ارائه‌ی الگویی جهت تولید کربن کم در آینده شکل گرفته‌است. در این نوشتار مزایای موجود در طراحی و ساخت این خانه را با بهره‌گیری از رویکرد انرژی معماری مرور می‌کنیم!

خانه ی Para Eco

منطق فضایی این خانه متشکل از سه لایه در برنامه‌ی طراحی آن می‌باشد که در نهایت، خانه را به چهار مکان تقسیم می‌کند. خانه از فضای بیرونی، فضای نیمه‌باز، فضای بسته و فضای حیاط داخلی تشکیل شده‌است. هر کدام  از این فضاها با استراتژی خاصی جهت تحقق اهداف طرح پشتیبانی می‌شوند!

فضای نیمه‌باز عمدتاً با پوسته‌ی چوبی کامپوزیت احاطه شده‌است. سیستم ذخیره‌ی انرژی خورشیدی، سیستم تهویه، و اجزای سایه‌انداز با سری فریم‌های لوزی شکل سبز در این قسمت تعبیه شده‌اند. جالب است بدانید تمام این سیستم‌ها در یک مجموعه‌ی واحد به صورت عمودی در این پوسته به‌کار برده‌شده‌است!

نمای غربی خانه شامل سلول‌های خورشیدی باریک و سیستم سبز عمودی می‌باشد. با دقت در نمای چوبی این خانه متوجه تفاوت اندازه‌ی حفره‌ها در پوسته می‌شویم. تفاوت فشار باد در ارتفاع، علت هوشمندانه‌ی تفاوت اندازه‌ی این حفره‌ها است! اختلاف اندازه‌ی حفره‌ها در فضای نیمه‌باز موجب انتقال هوای تازه‌ی محیط طبیعی به فضای داخلی خانه نیز می‌شود.

سیستم آبی برای بهره‌گیری از آب زمین نقش بسیار قابل توجهی در ارتقاء کیفیت محیط دارد. سیستم اسپری غبار باعث ایجاد جوی راحت و دلپذیر برای برپایی رویدادهای مختلف می‌شود و به جریان انداختن باد خنک در محدوده‌ی زندگی کمک می‌کند.

فضای بسته با مساحت ۸/۵۵ مترمربع محدوده‌ی داخل خانه را تشکیل می‌دهد. با این‌که خانه ی Para Eco، خانه‌ای است با ابعاد کوچک؛ اما تقریباً تمام تسهیلاتی که یک خانه باید ارائه دهد را در خود دارد. با تصور ایجاد فضایی سیال و پویا در فضای داخلی خانه از در و دیوارهای زیاد استفاده نشده‌است! بازدیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند در محیط خالص آن بدون وجود موانع راه بروند. در این میان حیاط داخلی نقش مؤثری در ایجاد تعادل بین محیط بیرونی و داخلی خانه ایفا می‌کند.

اجزای سقف، تشکیل شده از صفحات فتوولتائیک PV و سیستم سایه‌انداز است. صفحات فتوولتائیک تعبیه شده در سقف خانه با الگوریتم رایانه‌ای کنترل می‌شوند! حداکثر انرژی خورشید از طریق این صفحات ذخیره شده و در اختیار مصارف خانه قرار می‌گیرد. از دیگر تدابیر به‌کاررفته در این بنای کوچک ولی بهینه، جداره‌ی بنا است که از عایق حرارتی تشکیل شده‌است. جداره‌ی دارای عایق حرارتی از هدر رفتن انرژی گرمایشی داخل خانه جلوگیری می‌کند.

 

بدون شک الگوی طراحی خانه‌ای دوستدار محیط با توجه به تکنولوژی روز، امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فراهم می‌کند. تدابیر موجود در رویکرد معماری سبز و توجه به آن‌ها موجب خلق زمینی پاک برای آیندگان خواهد شد!

منبع:

arch2o.com

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل