خانه ی باغچه ‌ای تیم معماری MAD

خانه ی باغچه ‌ای

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ی باغچه ‌ای در بلوار ۸۶۰۰ ویلشایر و در بورلی هیلز کالیفرنیا واقع‌شده است و دارای کاربری مختلط است. این خانه از ۱۸ واحد مسکونی بر روی واحد تجاری طبقه همکف تشکیل یافته است. درهم آمیختن طرح با چشم‌انداز سرسبز بورلی هیلز، آن را به «دهکده‌ی دامنه کوه» تبدیل کرده است که واحدهای مسکونی‌اش، از میان دیوارهای سبز و زنده سر برمی‌آورند. در بالای پهنه‌ی چشم‌انداز، دسته‌ای پنجره با نمایی سفید و شکل نامتقارن و سقف شیروانی به چشم می‌خورد. این امر، سبب شده محله‌ای سرزنده و درعین‌حال ساده، در کنار تپه‌های شاخص لس‌آنجلس پدید آید.

این طرح پس از اتمام، به یکی از بزرگ‌ترین دیوارهای سبز زنده در ایالات‌متحده آمریکا تبدیل خواهد شد. پهنه‌ی مذکور، از گیاهان سرسبز محلی و درختان انگور مقاوم در برابر خشکی پوشیده شده است. این گیاهان، به دلیل همسویی با اقلیم محلی، نیاز به آبیاری و نگهداری اضافی ندارند. درنتیجه، بافتی منحصربه‌فرد خلق می‌شود که به فضای خیابان، حالتی ارگانیک و طبیعی می‌بخشد.

این «دهکده‌ی دامنه کوه» با مساحت ۴۴۶۰ مترمربع، حالت‌های مختلفی از مسکن را در خود جای می‌دهد. دو استودیو، هشت مجموعه مسکونی، سه خانه محلی و پنج ویلا. چنین ترکیب مناسبی، حتی در این مقیاس کوچک، باعث تقویت حس اجتماع‌پذیری و درعین‌حال فردیت و انحصاری بودن می‌شود. برخلاف طرح‌های مرسوم آپارتمان، در این پروژه، هر واحد مسکونی مسیر ورودی و خروجی مستقل خود را دارد. به عبارتی، بااینکه واحدها با سقف شیب‌دار یکپارچه‌ای به هم مرتبط‌اند، ولی درعین‌حال، هرکدام بخش‌های داخلی مستقلی دارند.

حیاط‌ مرکزی طبقه دوم که توسط دسته‌ای از خانه‌ های شیب‌دارِ سفید محصورشده است، فضای کوچکی را برای گردهمایی‌ها تشکیل می‌دهد. توجه دقیق به مسافت، جهت و چیدمان بالکن‌های مشرف‌به حیاط‌مرکزی، باعث ایجاد یک تعامل خصوصی و راحت بین ساکنان خانه و باغ اشتراکی‌شان می‌شود.

ساکنان خانه ی باغچه ‌ای توسط ورودی همکف در امتداد استنلی درایو، واقع در بلوار ویلشایر، به درون راه می‌یابند. این ورودی به‌خوبی با حس و حال غار حفرشده در دامنه‌ی تپه همسو شده است. محیطی کم‌نور و سورئال، ساکنان را به سفری در «سرزمین پریان» همراه با  نور، سایه و صدای آب هدایت می‌کند. در ادامه‌ی مسیر، ترکیب نرمی غار با نورافکن‌های آب متصل به پاسیوی حیاط بالا، حالت مطلوبی را خلق می‌کند. در زیر این ورودی، بازدیدکنندگان از منظره‌ی ترکیب خورشید، آسمان و آب شگفت‌زده خواهند شد. به عبارتی، حالتی از یک نقاشی زنده پدید می‌آید که مردم را از واقعیت شهر دور می‌کند.

تیم MAD با طراحی خانه ی باغچه ‌ای درصدد مخالفت با خانه‌های کلیشه‌ای‌ست که به شکل قوطی‌های مکعبی در سراسر جهان رواج دارند. یک ارتباط ذاتی با طبیعت، حیاطی آرام‌بخش و فضای خصوصی برای هر واحد، محیط دنجی را در فاصله‌ی چندمتری از محیط شهری ایجاد می‌کند. این پروژه نشان می‌دهد که معماری می‌تواند هم با محیط ساخته‌شده و هم با محیط طبیعی ارتباط برقرار کند. در نتیجه باعث شکل‌گیری یک تجربه‌ی کامل‌تر و هماهنگ‌تر در زندگی می‌شود.

 

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی‌ نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل