مجتمع مسکونی Paupys Yards ؛ سکونتگاهی در تعامل با محیط زیست!

مجتمع مسکونی Paupys Yards ؛ سکونتگاهی در تعامل با محیط زیست!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماران Arches مجتمع مسکونی Paupys Yards را در سال ۲۰۲۰ میلادی به مساحت ۱۱۳۲۰ مترمربع در شهر ویلنیوس (Vilnius) واقع در کشور لیتوانی طراحی کرده است.

شهر ویلنیوس (Vilnius) یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور لیتوانی می باشد که تاریخچه ی معماری بسیار غنی و جالب توجهی دارد. این شهر، یک مجموعه ی معماری ترکیب شده با محیط طبیعی است! مجتمع مسکونی Paupys Yards در منطقه ای تحت حفاظت یونسکو در دره ی Vilnelė ساخته شده است.جالب است بدانید این منطقه ی طبیعی، دارای کیفیتی استثنایی برای زندگی افراد می باشد.

مجتمع مسکونی Paupys Yards از ۶ ساختمان جدا از یکدیگر تشکیل شده است که در میان آن ها حیاط هایی وجود دارد. محوطه ی حیاط در نزدیکی رودخانه مانند دروازه ای برای ورود به مجموعه در نظرگرفته شده است! از اهداف طراحی این پروژه به هنگام تشکیل کانسپت اصلی می توان توجه به ارتباطات متقابل محیط زیست و انسان و همچنین استفاده ی بهینه از ویژگی های سایت را اشاره کرد.

همچنین در طراحی این پروژه، چهار ویژگی بسیار مهم مورد توجه و استفاده قرار گرفته است؛ اولین موضوع، توجه به ویژگی منحصر به فرد شهر قدیمی ویلنیوس (Vilnius) ، یعنی استفاده از سقف های شکافدار به شکل A می باشد که باعث ایجاد سایه های چند وجهی شده و در هماهنگی ایده آلی با تپه ها، دامنه ها و خم های موجود در طبیعت می باشد.

دومین ویژگی استثنایی، ریخت شناسی فضاهای محیطی و حیاط های نامنظم موجود می باشد که امکان طراحی فضاهای محفوظ و در عین حال ایمن را برای یک مجموعه پرتراکم فراهم می آورد.

سومین ویژگی در ارتباط با سایت و دامنه های سرسبز در مجاورت با رودخانه می باشد. طراحان این پروژه بر این عقیده هستند که چنین عناصری در شهر بایستی در معرض استفاده ی مناسب قرار بگیرند، به گونه ای که این مجتمع مسکونی از قانون باز کردن چشم اندازهای اصلی خیابان های شهری به سمت توده های سبز پیروی می کند!

چهارمین ویژگی، تابش نور، موقعیت خورشید و همچنین جهت تابش آن می باشد. به واسطه ی درختان کهنی که دورتادور سایت رشد پیدا کرده اند و قرارگیری رودخانه در شمال سایت، مشکل تابش نور و استفاده ی بهینه از آن وجود داشت. بنابراین سیستم اجرا شده در این طرح، سیستم فضایی عرضی می باشد که اجازه می دهد نور طبیعی در فضاهای داخلی و همچنین چشم اندازهای زیبا از حیاط و خیابان در کل منطقه تاثیر قابل توجهی گذارد!

ساختمان ها حول محوطه ی سایت پروژه به صورت مرکزگرا سازماندهی شده اند. عمده متریال استفاده شده در این پروژه آجر می باشد که تم رنگی آجرهای استفاده شده در نماهای خارجی رو به حیاط، روشن تر از سایر نقاط می باشند؛ این امر باعش شده است تا حس شفافیت و روشنی در حیاط مجموعه کاملا احساس شود.

در ساختار ساختمان های مجتمع مسکونی Paupys Yards ، شکستگی خاصی دیده می شود! این شکستگی ها کاملا محاسبه شده می باشند و علاوه بر حفاظت ساختمان از عوامل جوی،  باعث استفاده ی حداکثری از نور طبیعی نیز می گردد.

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *