خانه کوچک R ؛ طراحی کارآمد در زمین های محدود

خانه کوچک R ؛ طراحی کارآمد در زمین های محدود

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: اکثر مردم رویای زندگی در مناطق شهری با دسترسی راحت به فعالیت های روزمره را دارند؛ جایی که در وسط شهر باشند و به قیمت های مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند. تیم معماری پروژه های ساده در سال ۲۰۱۹ میلادی برای رفع این نیاز، پروژه خانه کوچک R را به مساحت ۵۱۸ متر مربع در شهر سورابایا (Surabaya) واقع در کشور اندونزی طراحی کرد؛ خانه ای کارآمد، راحت و در عین حال مناسب برای زمین های کوچک مقیاس در مناطق پر جمعیت شهری!

با توجه به مکان خانه و ارتباط آن با خیابان اصلی، ترافیک موجود، همجواری ها و تامین ایمنی لازم، خانه با نما و حجمی ساده و در عین حال متراکم طراحی شده است؛ در نتیجه فرآیند ساخت و ساز، زمان و هزینه ی کمتری داشته است.

پروژه خانه کوچک R با رویکرد مینیمال طراحی شده است. حجم بنا بر پایه ی اشکال هندسی شکل گرفته است و ظاهر تک رنگ و یکپارچه ی خانه، خود را به خوبی هر چه تمام از خانه های مجاور متمایز ساخته است. با توجه به ماهیت منطقه، این خانه با ایده ی توده ای درونگرا طراحی شده است تا پاسخی مناسب برای مسائل ایمنی محله ی خود باشد. این پروژه می تواند الگویی آینده نگرانه برای سبک زندگی در این منطقه باشد؛ خانه ای ساده، کاربردی و کارآمد با طراحی داخلی یکپارچه.

در زمین های کوچک و محدود، طراحی یک خانه ی مناسب اغلب دشوار است! تفکر حاکم بر طراحی خانه کوچک R با موقعیت یابی مناسب بازشوها، سبب فراهم سازی تهویه مطبوع در داخل خانه شده است. همچنین با در نظر گرفتن وجود یک حیاط در درون خانه، این فضا امکان بهره گیری از نور طبیعی روز را به صورت حداکثری خواهد داشت.

برای هر یک از این واحدهای مسکونی، یک پارکینگ اختصاصی در نظر گرفته شده است. همچنین وجود فضای سبز و حیاط و استفاده از مصالح با نگهداری و ترمیم آسان، ارزش افزوده و امتیازی برای این خانه محسوب می شود. همه ی این موارد، تجربه فضایی بی نظیر و منحصر به فردی را برای ساکنان خود در این منطقه از سورابایا (Surabaya) فراهم آورده است.

در انتها می توان گفت پروژه خانه کوچک R ، الگویی است برای خانه هایی که با فضا و بودجه محدود مواجه هستند!الگویی با طراحی منحصربه فرد و ساخته شده از مصالح و متریال های مناسب.

سیما حسن زاده

 

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *