مخفیگاه ؛ طراحی یک فضای مسکونی به دور از استانداردهای رایج

مخفیگاه ؛ طراحی یک فضای مسکونی به دور از استانداردهای رایج

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحان و معماران Wutopia Lab در جدیدترین پروژه‌ ی خود در سال ۲۰۲۰ میلادی، خانه‌ ای را موسوم به مخفیگاه (Hiding House) طراحی کرده‌ اند.

طراحی فضای مسکونی مخفیگاه

مخفیگاه یک مکان با هویت شخصی است که می تواند واقعی، ساختگی و یا بهم پیوسته باشد! مکانی که مفاهیم مختلف در آن نفوذ می کند و یک شکل ظاهری یا فرهنگی خاصی را تشکیل می دهد.

این بنا با متراژ ۱۳۹ متر مربع، در گذشته کاربری های متفاوتی اعم از موزه، کتابخانه و نمایشگاه را داشته است؛ به همین دلیل معماران این پروژه تصمیم به طراحی فضایی چند منظوره برای کار و زندگی گرفتند!

در قسمت جنوبی خانه، فضاهایی همچون فضای اتاق نشیمن به عنوان کتابخانه و فضای نمایشگاهی، سالن غذاخوری، اتاق خواب اصلی، اتاقی برای صرف چای و همچنین حیاطی به عنوان باغ و در طرف دیگر نیز فضای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاقی ویژه دختر خانواده قرار گرفته است. طراحی اتاق ویژه دختر خانواده به رنگ آبی – نقره ای همراه با ستاره هایی که از اکرلیک شفاف ساخته شده اند، تداعی گر کهکشان راه شیری در ذهن آدمی است!

طراحی فضای مسکونی مخفیگاه

در فضای بیرون خانه با حیاط سیاه رنگ این مجموعه رو به رو می شویم که نقطه ی عطف این خانه محسوب می شود. رنگ سیاه به عنوان تاکیدی بر رنگ سبز درختان و همچنین رنگ سفید این خانه انتخاب شده است؛ همچنین از الگوی درخت ویستریا (wisteria) در طراحی صفحه ی متخلخل به عنوان سایبان در قسمت ورودی انتخاب شده است.

در این حیاط، سنگ های آتشفشانی گوناگونی اعم از wisteria ، Taihu ، bauhinia و همچنین باغی کوچک به سبک چینی ایجاد شده است. ساخت این باغ کوچک هم برای معماران و هم برای کارگران کار چالش برانگیزی بود؛ زیرا سنگ Taihu به دلیل تفاوتی که نسبت به سنگ های دیگر داشت، باید به صورت ویژه ای در کنار سنگ های دیگر قرار می گرفت. به همین دلیل، تدبیر خاصی در چیدمان این باغ با متراژ ۲۰ متر مربع صورت گرفت و ساخت آن ۶ ساعت به طول انجامید!

نسترن دواتگران

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *