فروشگاه دوچرخه VanMoof ؛ تحقق شهر رویایی سبز

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: کمپانی دوچرخه­­ سازی VanMoof در جدیدترین پروژه ی خود، اقدام به اجرای طرحی کرد تا بتواند ذهنیت حاکم بر کشور هلند که مبتنی بر پویایی و تحرک است را به سایر نقاط جهان معرفی ‌نماید! به همین دلیل این کمپانی تا جایی که امکان داشت از شهروندان خواست تا از دوچرخه استفاده کنند. سپس تعدادی از فروشگاه های خود را در سراسر جهان افتتاح کرد؛ و در نهایت شعارخود را این چنین اعلام کرد:

” به شهر رویایی خود خوش آمدید “

فروشگاه دوچرخه VanMoof

کمپانی دوچرخه­­ سازی VanMoof بر این باور است دوچرخه الکترونیکی می تواند حمل و نقل شهری را متحول نماید. آن ها مدعی هستند که دوچرخه های معمولی تنها برای طی کردن مسافت های ۵ کیلومتر مناسب هستند، در صورتی که دوچرخه های الکترونیکی می توانند برای مسافت های ۳۰ کیلومتری نیز مناسب باشتد!

تمامی فروشگاه های کمپانی دوچرخه­­ سازی VanMoof ، توسط تیم معماری Ninetynine و به مساحت ۱۷۵ مترمربع، در یک کارگاه واحد تولید شده اند! به همین دلیل همه آن ها دارای مواد، متریال و طرح یکسان هستند.

فروشگاه دوچرخه VanMoof

هر فروشگاه دارای سه قسمت اصلی است که شامل نمایشگاه، مرکز خدمات و مرکز دوچرخه سواری آزمایشی (مرکز تمرین و آموزش اولیه) می باشد. همچنین فضای داخلی آن­ها متشکل از دیوارهای بتنی و پارتیشن های فولادی است. تابلوهای بزرگی با موضوعات چشم انداز شهری روی دیوارها نصب شده است که نشان دهنده دوچرخه‌ سواری و حرکت آزادانه در فضا است! صندلی ها و گلدان ها به مبلمان شهری و نیمکت های پارک شباهت دارند؛ قسمت تعمیرات دوچرخه نیز در پشت ساختمان قرار دارد که در نگاه اول به صورت مغازه جداگانه ای به نظر می رسد.

کمپانی دوچرخه­­ سازی VanMoof پس از سال ها فروش موفقیت آمیز دوچرخه های هوشمند به صورت آنلاین،  در نهایت تصمیم گرفت در طراحی دوچرخه های هوشمند تغییراتی ایجاد نماید! این تغییرات در جهت تبدیل شدن به دوچرخه های الکتریکی بسیار پیشرفته نیاز به یک مدل retail (مفهومی جهانی مبتنی بر ایده یک شهر نوین، سالم و عاری از آلودگی بصری) جدید داشت. جالب است بدانید مدل retail در شهر رویایی موجب شد تا تمامی فروشگاه های کمپانی دوچرخه­­ سازی VanMoof به یک زیستگاه طبیعی برای دوچرخه ها تبدیل شوند!

به نقل از Taco Carlier یکی از بنیان گذاران این شرکت، اگر برای متقاضیان حمل و نقل عمومی فضایی را طراحی کنیم که تجربه دوچرخه سواری داشته باشند، بی شک شاهد تحرک و پویایی بیش از پیش در شهر خواهیم بود!

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل