خانه های Maxiang ؛ تجلی بخش مفهوم وحدت در عین تنوع!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) پروژه ای به نام خانه های Maxiang با هدف حمایت از زندگی مشترک و مسالمت آمیز بین گروه های مذهبی و قومیِ مختلف در دهکده Maxiang واقع در شهرستان Tangwang ناحیه خودمختار Dong Xiang کشور چین (China) اجرا شده است.

خانه های Maxiang

این دهکده تاریخی که بخشی از مسیر جاده ابریشم Hehuangkou بوده است، به خاطر شکل گرفتن در تقاطع هان (Han) و تبت (Tibet) هیچ گاه یک روستای منزوی، یکدست و فارغ از تنوع های قومی و فرهنگی نبوده است! به بیان دیگر، علاوه بر اینکه جشنواره گل زردآلوی این دهکده در سطح چین شهره است و هر ساله توریست های مشتاق چینی و حتی بین المللی را به سوی Dong Xiang می کشاند؛ داشتن مسجدی برای مسلمانان، معبدی برای بودایی ها و پرستشگاهی برای تائوتیست ها، منطقه ی Maxiang را از هر حیث با سایر مناطق روستایی چین متمایز کرده است. این یعنی که هر ساله نه فقط گل های زردآلو که چندین فستیوال و مراسم قومی و مذهبی دیگر در Maxiang برگزار می شود.

مهم ترین سوالی که تیم معماران CU به عنوان طراحان اصلی این پروژه مسکونی از خود پرسیدند این بود که چگونه می توان فضا را برای حمایت از همزیستی مسالمت آمیز بین مردم این دهکده مساعد تر کرد؟ آن ها به جستجوی یک فرم معماری بودند که همزمان هم از قلمرو خصوصی ساکنین محافظت و هم آن ها را برای برقراری ارتباطات اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز با دیگر انسان ها تحریک کند.

پاسخ این سوال ها به تولد محله جدیدی به نام زندگی مشترک یا همان Common Life در Maxiang انجامید؛ روستایی که کمترین ارتفاع آن ۱۷۰۰ متر برآورد شده است! سایتی که خانه های این محله جدید، مدرن و خیره کننده در آن واقع شده اند هم در نوع خود جالب و منحصر به فرد به شمار می رود. خانه های محله زندگی مشترک که اندازه های مشابهی دارند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده اند! در فاصله نه چندان دوری از ضلع شرقی سایت، صخره ای به ژرفای بیشتر از ۱۰ متر، در کنار یکی از شعبه های رودخانه زرد یعنی رود Tan واقع شده است. بر بال غربی سایت هم یک جاده روستایی به چشم می خورد. انتخاب این منطقه دیدنی و منحصر به فرد نه تنها اتفاقی نبوده است، بلکه دلایل خاص خود را نیز داشته است!  ابتدا به این دلیل که این مکان، نزدیک ترین محدوده قابل سکونت به مرکز فرهنگی جدیدالتاسیس Dong Xiang  است و دلیل دیگر آنکه با این انتخاب، محله زندگی جدید تقریبا در مرکز دو سکونت گاه اصلی و قدیمی روستای  Maxiang واقع می شد. بر همین اساس می توان تحلیل کرد که بقای این منطقه مسکونی در درجه نخست بر گردشگری فرهنگی و سپس بر واحدهای ترکیبی کوچک مقیاسی که به تولید محصولات عمومی مورد نیاز در شهرها می پردازند، استوار خواهد بود.

خانه های Maxiang

ارتفاع ساختمان های محله Common Life به سبب احترام نهادن به بافت سنتی منطقه و برای اجتناب از بر هم خوردن هارمونی دیگر خانه های مسکونی از ۵.۵ متر بیشتر نشده است! نکته مهم و در عین حال جالب توجه در طراحی خانه های Common Life این است که در عمل هر کدام از آن ها دو طبقه دارند؛ اما به این صورت که ۱.۵ متر از طبقه همکف هر واحد در زیرِ زمین برپا شده است. این طرح هوشمندانه یکی از جسورانه ترین انتخاب های تیم طراحی به شمار می رود! چرا که علاوه بر افزایش سطح کاربری ساختمان و حفاظت از حریم حیاط، پناه بردن به زیر زمین در زمستان های سرد Maxiang باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

نکته برجسته دیگری که در طراحی این خانه ها جلب توجه می کند رنگ سفید و براق دیوارهای خارجی هر خانه است! در توضیح علت این انتخاب بایستی گفت که این پروژه در فلات خشک و کم باران شمال غربی کشور چین واقع شده است؛ یعنی در جایی که درصد شفافیت هوا به طرز قابل توجهی بالا و درصد اشعه فرابنفش در بالاترین سطح خود قرار دارد. به همین سبب دیوارهای سفید ساختمان ها بیشترین جذب نور خورشید را دارند و در کنار این ماجرا، جلوه های دلفریبی نیز به فضای محله خواهند بخشید.

در نهایت فقط یک تفسیر باقی مانده است و آن هم اینکه خانه های Maxiang ارائه دهنده راهی برای بازگشت دوباره به دامان طبیعت مادر هستند؛ با این شرط که سبک و کیفیات زندگی مدرن در این مسیر قربانی نشوند!

نادیا کریمی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل