ویلا Fountain ؛ رایحه یک زندگی اروپایی!

ویلا Fountain ؛ رایحه یک زندگی اروپایی!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماران Mjölk در سال ۲۰۲۰ میلادی، ویلای Fountain را در شهر پراگ کشور لهستان به مساحت ۲۶۰ مترمربع  باز طراحی کرده است. پراگ، شهری با پیشنه ی تاریخی و طبیعی است که در دل اروپا واقع شده است.

ویلا Fountain

خانه ی Fountain یک ویلای قدیمی و مربوط به اولین دوره ی جمهوری چک می باشد که در روزهای تعطیلات و فراغت از کار مورد استفاده ی ساکنان قرار می گرفته است. این بنا بعد از سالیان سال بازسازی شده است و همچون روز نخست در طبیعت زیبای شهر پراگ، در کنار رودخانه ای می درخشد. در فضای پیرامون این پروژه، بوی رودخانه از هر طرف احساس می شود و صدای قطار از هر سو به گوش می رسد؛ این یعنی یک سبک زندگی اروپایی اصیل!

هدف اصلی طراحان در بازسازی این ویلا، حفظ عناصر موجود در آن و ترکیب آن ها با شیوه ی معماری عملکردی معاصر بوده است.

ویلا Fountain

اما شاید این سوال پیش آید که در داخل این ویلا چه می گذرد؟

اگر بوها، دلپذیر باشند می توانیم آن ها را احساس نماییم و یه کمک آن ها خاطراتی را در ذهن خود بسازیم! خانه ی گرم هر شخص یا خانواده ای به دور از دغدغه های روزمره، خود نیز بو و عطر مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد. خانواده ی ساکن در ویلای Fountain ، کتاب های راهنمای جهان قدیمی را با عطر و بوی خاص خود حفظ کرده اند و در کتابخانه ی مرکزی خانه در فضای نشیمن به نمایش گذاشته اند.

ویلا Fountain

وجود پنجره های بزرگ در این خانه ی ویلایی می تواند بسیار موثر واقع شود. باز کردن پنجره های اتاق خواب و لمس هوای صبحگاهی، انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه ی افراد این خانواده را تامین می کند. بوی خمیر مایه و شیرینی های پف کرده از آشپزخانه به مشام می رسد؛ پنجره ی رو به پاسیوی آشپزخانه، منظره ای از گل و گیاه های سبز را در آشپزخانه ایجاد کرده و نور مورد نیاز را نیز تامین می کند. زندگی در این ویلا، همواره در جریان است.

در طبقه ی اول این پروژه، فضاهای عمومی قرار گرفته است؛ فضاهایی که هریک ورودی خاص خود را دارد و از دیگر فضاها جدا شده است. گویی در یک مکعب بزرگ چندین حجم مکعبی کوچک، کنار یکدیگر چیده شده اند. طبقه ی دوم بخش خصوصی خانه می باشد و اتاق خواب ها، اتاق کار و فضای نشیمن اختصاصی در آن قرار گرفته است.

 

سقف و جداره های خارجی این ویلا به قامت گذشته ی خود باقی مانده است! در فضای حیاط، جانمایی مبلمان معاصر برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه در نظر گرفته شده است. در ضلع غربی این پروژه، استخر قدیمی ویلا بازسازی شده است و اطراف آن مملو از سبزینگی می باشد.

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *