معماری و خلق احساس کودکانه جمعی برای حضور در طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مادر یک خانواده که علاقه ی بسیاری به طبیعت دارد، برای جمع کردن خانواده خود در دل طبیعت ارزشمند، طراحی و ساخت این غرفه را سفارش داده است! یک کوشک چوبی را در خارج از منزل تصور کنید که بتوان در آن با لذت نهار خورد، کنار عزیزان استراحت کرد، در دامان شب به آسمان پرستاره خیره شد و یا حتی بتوان در آن خوابید؛ این اتفاق فوق العاده است!

معماری و خلق احساس

این کوشک چوبی در انتهای شرقی یک جزیره ی پهناور به مساحت ۲۸۰ متر مربع در سال ۲۰۲۰ طراحی و میلادی ساخته شده است. معماران Valerie Schweitzer در طول فرآیند ایده پردازی، شکل جنگل را به طور انتزاعی در این کوشک شبیه سازی کرده اند! تیرهای چوبی از درخت سرو به صورت عمودی در جداره های کوشک تعبیه شده اند که تداعی کننده ی شاخه های درخت می باشند.

معماری و خلق احساس

سازه با طرح منحنی، سیالیتی بین فضای درون و بیرون این کوشک به وجود آورده است. این ساختار، مرز بین محیط انسان ساخت و محیط طبیعی را با ملایمت هر چه تمام از میان می برد؛ به ویژه که علاوه بر فرم نرم خود با ایجاد دیواره ی دید و ندید، جلوه ی زیبایی از مناظر طبیعت را به درون خود می کشد و پیوند دو محیط را با هم محکم تر می کند.

معماری و خلق احساس

این کوشک که بسیار دوستدار طبیعت است، موجب تشویق کاربران برای توقف بیش تر در فضای باز و تجربه ی لحظات خوش در کنار خانواده در طبیعتی زیبا می شود. آیا می شود چنین فضای دلنشینی با سایه اندازی خاص جداره های پر و خالی خود در تابستان و سقف دارای حفره که آسمان را به درون می کشد و نسیم با لطافت هر چه تمام از آن عبور می کند را رها کرد و در خانه ای بسته وقت گذراند؟

قطعا نه!

جداره های پر وخالی و سقف دارای حفره به طور طبیعی باعث ایجاد رقص نوری خارق العاده و با کیفیت با تغییر ساعات در طول روز در داخل این فضا می شود. چنین فضایی از دست دادنی نیست! سطوح مختلف چوبی در ابعاد متفاوت، احساس کودکانه ی خانواده برای حضور در هر اتاقک چوبی را که دسترسی به آن ها از طریق پله های گرد فولادی میسر شده است، برمی انگیزد. این پله ها دید پاناروما به مناظر اطراف را نیز میسر می کنند.

مقطع

در ساخت این غرفه ی زیبا برای صرفه جویی در استفاده از متریال های طبیعی، در برش چوب ها دقت زیادی شده است؛ به جای چسب، برای اتصال عناصراز الوارهای دورریز استفاده شده است! در ستون های پایه نیز سعی بر استفاده از حداقل میزان بتن شده است. چراغ های با ولتاژ پایین LED هم برای دسترسی آسان در شب بر روی زمین تعبیه شده اند.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل