باشگاه مشت زنی محمد علی ؛ مثل یک پروانه شناور – مثل یک زنبور تیز

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: بنا بود که یک باشگاه جدید مشت زنی به سبک های تایلندی و مبارزه آزاد در قلب Le Domaine De La Grande در شهر Sevigny – Le- Temple واقع در کشور فرانسه (France) تاسیس شود؛ و در این مسیر، مسئولیت طراحی پروژه باشگاه مشت زنی محمد علی بر دوش تیم معماران Atelier Aconcept افتاد.

باشگاه مشت زنی محمد علی

معماران Atelier Aconcept تصمیم داشتند که فضای سالن بوکس محمد علی را با بهره گیری از ساده ترین و صد البته، کاربردی ترین ابزار و مصالح در سبک مینیمال طراحی کنند. از طرف دیگر نیز بر این نکته واقف بودند که ذات چنین باشگاهی با خشونت، مبارزه و سرسخت نشان دادن آدمی عجین شده است. احتمالا شما هم از خودتان خواهید پرسید که بهترین راه برای به تصویر کشیدن چنین محیطی کدام است؟

باشگاه مشت زنی محمد علی

تیم معماران Atelier Aconcept ساخت یک فضای هندسی ساده که به صورت افقی بر زمین استوار شده است را به عنوان راه حلی در دستور کار خود قرار داد. این تیم با تلفیق شیشه و بتن توانست یک فضا، یا بهتر بگوییم یک نمای بیرونی موفق را طراحی کند. جالب است بدانید این معماران برای ایجاد ابزارها و امکانات موردنیاز در فضای داخلی این سالن ورزشی از متریال چوب بهره گرفتند.

باشگاه مشت زنی محمد علی

شاید مهم ترین هدف تیم طراحی سالن بوکس محمد علی یا به بیان دیگر، دلیل اصلی انتخاب این فضا و چنین مصالحی،  ایجاد یک رابطه مستقیم و شکل دهی به دیالوگی موفق در بین فضاهای داخلی و خارجی بوده است! به هر روی، با کمک شیشه های به کار رفته در نمای پروژه، رویاها و آرزوهایی که عرق ریزان، پنجه در پنجه دست های سنگین و گاه خونین زندگی افکنده اند، به تصویر کشیده می شوند! و در امتداد آن، متریال بتن به عنوان نماد سرسختی و شکست ناپذیری روح انسان خودنمایی می کند.

پلان
مقطع
برش

تصویری که این هم نشینی هوشمندانه ایجاد کرده است برای بسیاری از طرفداران این حوزه یادآور نقل قول معروف محمد علی کلی ، بوکسور افسانه ای جهان ورزش است؛ او می گوید: ” مثل یک پروانه در آسمان شناورم و مثل یک زنبور نیش می ‌زنم! دست‌ های تو نمی ‌توانند آنچه را که چشم ‌هایت می ‌بینند، بزنند. “

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل