فروشگاه مفهومی تکنولوژی زیبایی meunier ؛ تجربه ای بین دو بعد فمینیسم و فضا

فروشگاه مفهومی تکنولوژی زیبایی meunier ؛ تجربه ای بین دو بعد فمینیسم و فضا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: اولین فروشگاه مفهومی تکنولوژی زیبایی متعلق به برند Meunier در شهر شنژن (Shenzhen) واقع در کشور چین آغاز به کار نموده است. صاحبان برند Meunier در سال ۲۰۲۰ میلادی از کمپانی طراحی معماری DOMANI دعوت کردند تا طراحی داخلی پروژه ی خود را انجام دهند.

فروشگاه مفهومی تکنولوژی زیبایی meunier

طراحان این شرکت سعی داشتند از ترکیب دو بُعد ” فمینیسم ” و ” فضا ” در طراحی فضای تجاری این فروشگاه استفاده کنند. اما چگونه؟ آن ها با بهره گیری از فرم، سعی داشته اند دو تناقض ضخامت و سبکی شدید را با مقاومت و نرمی شدید ترکیب کنند! دو ویژگیِ فرمی که چکیده ای است مفهومی از جلوه ی ظاهری و رابطه ی درونی زنان معاصر. درواقع، با ایجاد این تناقض مفهومی، فضای معماری دراماتیکی (نمایشی) شده است!

فضای پذیرش اصلی این پروژه تقریبا مشابه به یک گالری هنریِ خصوصی طراحی شده است. جالب است بدانید مبلمان و اکسسورهای استفاده شده در سطح این مجموعه، همه انتخاب شده از میان برترین طرح های برند هنر معاصر در چین یعنی برند A&V می باشند. در چنین فضایی، مراجعین با دانش سطحی نیز ممکن است تحت تأثیر استفاده از برترین طرح ها در یک فضای اکسپرسیونیسم انتزاعی معاصر، به آرامش برسند! آرامشی که می تواند لذت از عطر و بوی نوشیدن یک قهوه را دوچندان نماید.

فروشگاه مفهومی تکنولوژی زیبایی meunier

میز مشاوره ی مراجعه کنندگان از ترکیب فناوری ترکیب بتن با تکه های پراکنده از ورقه های بتنیِ پیش ساخته، تشکیل شده است. همچنین صندلی های استفاده شده در این پروژه نیز در اصل نوعی صندلی تخت مبتنی بر منطقِ طراحی ارگونومیک براساس وضعیت نشستن زنان می باشد؛ ایده ای از طراحی که به سبب پشتی استاندارد و زوایای مختلف، راحتی غیرمنتظره ای را برای کاربر خود فراهم می آورد.

اما در طراحی داخلی این پروژه، نبایستی از وجود نیمکت های موج دارِ مسی غافل شویم! محصولی پیشرفته از برند A&V که در سال ۲۰۲۰ میلادی طراحی و ساخته شده است. درباره ایده طراحی این نیمکت جالب است بدانید این سازه ی نشیمنِ سبک وزن از طریق اتصال دو ضخامتِ مختلف ۳ و ۵ میلی متری مس در تعامل با فناوری دقیق خمش قالب حاصل شده است! نیمکتی که می تواند به سبب مقاومت قابل توجه خود، توسط چندین نفر به صورت هم زمان مورد استفاده قرار گیرد.

نکته ی کلیدی در طراحی داخلی اتاق مهمان این پروژه، ” احساس آب ” است! شاید این سوال پیش آید که احساس آب چگونه حسی است؟!

هنگامی که مشتریان چشمان خود را در فضایی با نور ملایم و ساکت باز می کنند، یک ساختار فولادی موج دار در بالای سر آن ها به سبب ایده ی شکست و نوعی انعکاس پیچیده، توهم یک منظره ی همچون آب را در ذهن آن ها ایجاد می کند! ایده ای که باعث می شود فرد، خود به خود از طریق تصور امواج آب، تمایل به ماندن در میانه ی لحظه ای از ابهامِ فضا را داشته باشند! بنابراین می توان گفت یکی از راه ها برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر، انتزاع اجزای یک فضای معماری از خصوصیات انسانی و یا چیزهایی مشابه و یا هماهنگ با آن است.

تحریریه کانون معماران و شهرسازان​

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *