خانه Pirouette ؛ خانه ای محفوظ با آجرچینی منحصربفرد

خانه Pirouette ؛ خانه ای محفوظ با آجرچینی منحصربفرد

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه خانه Pirouette در یکی از مناطق شلوغ شهر Trivandrum در بین انبوهی از پروژه های مسکونی در سال ۲۰۲۰ میلادی و در فضایی به مساحت ۱۹۶ مترمربع ساخته شده است.

خانه Pirouette

خانه ی Pirouette که کشیدگی شرقی – غربی دارد، با هدف ایجاد فضای داخلی محفوظ که به طور کامل رو به مرکز حیاط بیرونی باز می شود، ساخته شده است.

رویکرد معماران Wallmakers در طراحی و ساخت این خانه، استفاده از مصالح بازیافتی در تمام قسمت های خانه بوده است. آن ها معتقدند هیچ مصالحی دورریختنی نیست و می توان از دورریزهای آن اثری نو خلق کرد!

در ساخت این خانه گونه ای آجرچینی به نام Rat trap bond به جای سنگ و مصالح بنایی استفاده شده است. در چینش آجرها به روش Rat trap bond به دلیل ایجاد حفره ای میان آجرها، بازده حرارتی خانه بالا می رود و همچنین تعداد آجرهای مصرفی کاهش می یابد. از دیگر مزیت های این نوع چینش، امکان عبور لوله های تأسیساتی از میان حفره ها در بدنه ی ساختمان است که تا حدی لوله ها و تجهیزات ساختمانی از دید پنهان می شود و به صورت توکار در بنا گردش می کنند.

خانه Pirouette

با توجه به رویکرد طراحی ساختمان، از ضایعات چوب های بدون استفاده، به عنوان بخشی از مصالح مصرفی کفپوش ها در کف سازی خانه استفاده شده است. در ساخت راه پله و حفاظ پله های این خانه از داربست های فلزی دورریختنی که مصرف دیگری نداشتند، استفاده شده است. همچنین در کف و برخی دیوارهای داخلی از اکسید رنگ خاکستری و زرد استفاده شده است که حس و حالی منحصر به فرد توام با آرامش، به فضا القا کرده است.

در نمای خانه Pirouette در برخی جداره های میان سطوحِ آجرکاری شده، برای حفظ بیشتر حریم امن خانه از تایل های عصاشکل عمودی فلزی بازیافتی استفاده شده است.

ایده پردازی منحصر به فرد در آجرچینی نمای پروژه، ارائه ای از سطوح آجری را به وجود آورده است که به شکلی مورب گویی به چپ و راست در حال رقصند! صفحات آجری علاوه بر شکل دهی به فرم ساختمان، از لحاظ عملکردی در تحمل بار دال بتنی مسلح سقف هم نقش مؤثری دارند. همچنین فرم بیرون زده ی سطوح آجری، حجم کلی ساختمان را بزرگ تر نشان می دهد و در داخل خانه، مسئله ی کمبود فضا را تا حدودی حل کرده است.

ایده ی استفاده از آجرها در داخل خانه هم به طور یکپارچه حفظ شده است. در واقع می توان گفت اأثیر فرم به طور ملموسی در داخل خانه هم احساس می شود! رنگ گرم آجر در محیط داخلی، حسی از سکون را در فضا ایجاد می کند.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *