سومین مرکز چندرسانه ای و مدیاتک تفلیس ؛ فضایی تعاملی و دعوت کننده

سومین مرکز چندرسانه ای و مدیاتک تفلیس ؛ فضایی تعاملی و دعوت کننده

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: سومین مرکز چندرسانه ای یا مدیاتک (Mediathek) وابسته به شهرداری تفلیس واقع در کشور گرجستان، در سال ۲۰۱۷ میلادی در فضایی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع آغاز به کار کرد.

درباره فضای مدیاتک (Mediathek) یا مراکز چندرسانه ای بد نیست بدانید این فضا به عنوان یک مکان عمومی و اجتماعی بایستی بتواند در عین حفظ فضای شخصی افراد و خلوت آنها، شرایط لازم برای تعامل و تبادل دانش را فراهم آورد.

سومین مرکز چندرسانه ای یا مدیاتک (Mediathek) شهر تفلیس با هدف پر کردن کسری امکانات فرهنگی و آموزشی منطقه ی خود، در مرکز پارکی واقع در یک منطقه ی متراکم مسکونی (احاطه شده توسط مناطق صنعتی) طراحی و احداث شده است. این ساختمان که به عنوان یک کتابخانه ی سنتی و مرکز چندرسانه ای به کودکان و بزرگسالان ارائه ی خدمت می نماید، دارای سالن های مطالعه (مخصوص کودکان و بزرگسالان)، محل بازی کودکان، فضاهای سخنرانی و ارائه، فضای برگزاری کنسرت ها و همچنین فضای برگزاری نمایشگاه ها می باشد.

دعوت کنندگی و فرم ، دو ایده ی اصلی حاکم بر طرح ارائه شده توسط معماران Laboratory of Architecture #3  بوده است؛ تفکری که بیانگر مفهوم معماری به کار رفته در طراحی این مدیاتک (Mediathek) است.

گروهی از مخاطبان این بنا، کودکان هستند؛ بنابراین بایستی بنا برای آن ها جذاب بوده و دارای خاصیت دعوت کنندگیِ حداکثری باشد. همچنین از نظر روانشناسی و اصول ایمنی، فرم های نرم، مناسب برای طراحی فضاهای مورد استفاده ی کودکان هستند؛ بنابراین دو فرم دایره و بیضی، مطلوب و هماهنگ برای کاربری این پروژه بوده است.

به طور کلی بایستی گفت در این پروژه ی شهری، فرم معماری به کار رفته را می توان به دو قسمت تقسیم کرد؛ یک فرمِ نرمِ دایره وار که درداخل یک قاب مستطیل شکل، محصور شده است!

در این پروژه، حجم مستطیل شکلِ قولادی که با استفاده از بافت پارچه ایِ شفافی پوشیده شده است (و به طول ۱۲ متر کنسول شده است) در همسایگی یک ترکیبِ خودایستای رمپ مارپیچ با یک حجم استوانه ای که فضای کافه تریا را تشکیل می دهد، قرار گرفته است.

جالب است بدانید فرم رمپ در این پروژه از سرسره ی کودکان الهام گرفته شده است! و به عنوان یک حرکت خوشامدگویی برای بچه ها عمل می کند.

فضای داخلی توسط شیشه های بدون قاب احاطه شده است و منظره ی پارک را بدون وجود هرگونه مانع دیداری (همچون اتصالات شیشه ها و…) به مخاطبان خود عرضه می دارد. همچنین فرم اتاق ها در این پروژه، به صورت بیضی شکل تنظیم شده است؛ ایده ای که ضمن ایجاد فرم امن برای کودکان، با قابلیت پخش بار روی پایه ی خود، بارِ حاصل از ساختار طبقه دوم را نیز بر روی خود حمل می کند!

این پروژه همچنین دارای باغ بام ساده ای در طبقه ی فوقانی خود است که به عنوان فضایی برای برگزاری رویدادها مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت سومین مرکز چندرسانه ای یا مدیاتک شهر تفلیس، فرصت های تفریحی، فرهنگی و آموزشی را با فضای طبیعی پیرامون خود به نحو احسنت درهم آمیخته است.

تحریریه کانون معماران و شهرسازان

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *